%PDF-1.7
%
1 0 obj
<>>>
endobj
2 0 obj
<>stream
2019-03-04T11:07:55+01:00
2019-03-04T11:07:58+01:00
2019-03-04T11:07:58+01:00
Adobe InDesign CC 14.0 (Macintosh)
uuid:35ccfe3d-5517-7e4a-8743-b504fa63b8ea
xmp.did:6AAD101C6720681188C68407DF9250E0
xmp.id:61e40fe4-6997-4280-a82e-b77ec0b54494
proof:pdf
xmp.iid:29cf0311-04f3-4a0c-8a22-3c690581aefd
xmp.did:81aa8a4e-d67f-4912-b748-7278c87c99e3
xmp.did:6AAD101C6720681188C68407DF9250E0
default
converted
from application/x-indesign to application/pdf
Adobe InDesign CC 14.0 (Macintosh)
/
2019-03-04T11:07:55+01:00
application/pdf
Adobe PDF Library 15.0
False
endstream
endobj
8 0 obj
<>
endobj
3 0 obj
<>
endobj
5 0 obj
</LastModified/NumberofPages 1/OriginalDocumentID/PageUIDList<0 200006>>/PageWidthList<0 595.276>>>>>>/Resources<>/Font<>/ProcSet[/PDF/Text/ImageC]/XObject<>>>/TrimBox[0.0 0.0 595.276 841.89]/Type/Page>>
endobj
6 0 obj
</LastModified/NumberofPages 1/OriginalDocumentID/PageUIDList<0 200007>>/PageWidthList<0 595.276>>>>>>/Resources<>/Font<>/ProcSet[/PDF/Text/ImageC]/XObject<>>>/TrimBox[0.0 0.0 595.276 841.89]/Type/Page>>
endobj
7 0 obj
</LastModified/NumberofPages 1/OriginalDocumentID/PageUIDList<0 200037>>/PageWidthList<0 595.276>>>>>>/Resources<>/Font<>/ProcSet[/PDF/Text/ImageC]/XObject<>>>/TrimBox[0.0 0.0 595.276 841.89]/Type/Page>>
endobj
10 0 obj
</LastModified/NumberofPages 1/OriginalDocumentID/PageUIDList<0 200038>>/PageWidthList<0 595.276>>>>>>/Resources<>/Font<>/ProcSet[/PDF/Text/ImageC]/XObject<>>>/TrimBox[0.0 0.0 595.276 841.89]/Type/Page>>
endobj
30 0 obj
<>stream
BT
0.996 0.977 0.004 0.02 k
/GS0 gs
/T1_0 1 Tf
-0.102 Tc 0.102 Tw 9 0 0 9 528.1168 24.9137 Tm
(21)Tj
ET
q
0 Tc 0 Tw 0 g
0 TL/Fm0 Do
Q
0.087 0 0.002 0 k
34.016 93.689 512.112 86.874 re
f
BT
1 0.88 0 0.05 k
/T1_1 1 Tf
-0.015 Tc 0 Tw 9 0 0 9 184.252 157.0391 Tm
[(Ar)20 (d Nieuw)20 (enbr)25 (oek)]TJ
0 0 0 1 k
/GS1 gs
/T1_2 1 Tf
[( is sociaal- en orthopedagoog en geregistreerd als conte)20 (xt)25 (ueel)-15 ( )]TJ
0 -1.333 Td
[(therapeut en heef)50 (t een eigen therapiepraktijk. Hij w)20 (erkt als trainer)75 (, super)-40 (visor en als)-15 ( )]TJ
0 -1.333 Td
[(sprek)20 (er rond het thema leerlingbegeleiding)-20 (.)-15 ( )]TJ
ET
0 0 0 0 k
/GS0 gs
96.378 93.691 79.37 86.873 re
f
q
96.378 93.691 79.37 86.873 re
W n
q
81.4199957 0 0 88.9199981 95.3319778 92.6707154 cm
/Im0 Do
Q
Q
BT
0.87 0 0.02 0 k
/T1_0 1 Tf
0 Tc 0 -14 14 0 536.5866 150.5905 Tm
[(A)18.1 (UTEUR)]TJ
ET
q
0 0 595.276 841.89 re
W n
q
0 g
/GS2 gs
0 TL/Fm1 Do
Q
Q
BT
0 -14 14 0 537.2234 246.5959 Tm
(TIP)Tj
0 0 0 1 k
/GS1 gs
/T1_3 1 Tf
9 0 0 9 34.0157 769.8898 Tm
[(hun vinger opstek)20 (en, wie geef)50 (t hij dan het w)20.1 (oord? Kan hij de )]TJ
0 -1.333 Td
[(v)20 (erleiding w)20 (eerst)-19.9 (aan om v)20 (ooral leerlingen aan het w)20 (oord te )]TJ
0 -1.333 Td
[(laten v)20 (an wie hij een juist ant)-19.9 (w)20 (oord v)20 (er)-55 (w)20 (ac)50 (ht? Die kan hij dan )]TJ
0 -1.333 Td
[(een compliment ge)20 (v)20 (en, dat is goed v)20 (oor een positie)20.1 (v)20 (e sf)40 (eer)75 (. )]TJ
0 -1.333 Td
[(Ev)20 (ent)25 (ueel kan hij het ant)-19.9 (w)20 (oord herhalen, z)20 (odat iedereen het )]TJ
0 -1.333 Td
[(z)20 (ek)20 (er gehoord heef)50 (t en dan, z)20 (onder v)20 (ertraging op te lopen, )]TJ
0 -1.333 Td
[(doorstomen met zijn uitleg)-19.9 (. L)20 (eerlingen die goede ant)-19.9 (w)20 (oorden )]TJ
0 -1.333 Td
[(ge)20 (v)20 (en, v)20 (ormen ook een pret)50 (tige be)20 (v)20 (estiging dat een en ander )]TJ
0 -1.333 Td
[(helder w)20 (erd toegelic)50 (ht. Maar \221goede)25.1 (\222 leerlingen v)20 (aak positie)20 (v)20 (e )]TJ
0 -1.333 Td
[(aandac)50 (ht ge)20 (v)20 (en en complimenteren met hun slimme ant)-19.9 (w)20 (oor)]TJ
27.264 0 Td
(-)Tj
-27.264 -1.333 Td
[(den, leidt helaas w)20 (el tot v)20.1 (erdere groei v)20 (an hun perf)40 (ectionisme. )]TJ
0 -1.333 Td
[(W)40 (at z)20 (ou een leraar)75 (, die z)20 (elf ook v)20.1 (aak geneigd is tot perf)40 (ectio)]TJ
(-)Tj
0 -1.333 Td
[(nisme, doen met leerlingen v)20.1 (an wie hij een st)25 (untelig of onjuist )]TJ
0 -1.333 Td
[(ant)-20 (w)20 (oord v)20 (er)-55 (w)20 (ac)50 (ht? Hoe laat hij die leerlingen \221heel\222 \226 ook te)]TJ
(-)Tj
0 -1.333 Td
[(geno)20 (v)20 (er hun klasgenoten \226 als hun ant)-19.9 (w)19.9 (oord naar zijn mening )]TJ
0 -1.333 Td
[(kant noc)50 (h w)20 (al raakt? Is hij in st)-19.9 (aat om onbegrip te \221lez)20.1 (en)54.9 (\222 in de )]TJ
0 -1.333 Td
[(ogen v)20 (an kinderen die zijn uitleg nog niet begrepen hebben )]TJ
0 -1.333 Td
[(en uit zic)50 (hz)20 (elf geen vragen \(dur)-39.9 (v)20 (en\) stellen? Is hij vindingrijk )]TJ
0 -1.333 Td
[(genoeg om momenten te cre\353ren w)20.1 (aarop hij e)20 (xtra uitleg kan )]TJ
0 -1.333 Td
[(ge)20 (v)20 (en aan leerlingen bij wie het kw)20.1 (artje nog niet ge)20 (v)20 (allen )]TJ
0 -1.333 Td
[(is? Is zijn denk)20 (en soepel genoeg om te willen ac)50.1 (hterhalen )]TJ
0 -1.333 Td
[(w)20 (aarom zijn uitleg niet bij de leerling binnengek)20.2 (omen is? Heef)50.1 (t )]TJ
0 -1.333 Td
[(hij v)20 (oldoende didactisc)50.1 (he creativiteit ont)-19.9 (wikk)20 (eld om de stof op )]TJ
0 -1.333 Td
[(een andere manier te benaderen? )25.1 (Alleen herhalen v)20 (an zinnen )]TJ
0 -1.333 Td
(die niet begrepen zijn helpt immers niet.)Tj
0 0.5 1 0 k
/GS0 gs
/T1_0 1 Tf
11 0 0 11 34.0157 457.8898 Tm
(Mindset)Tj
0 0 0 1 k
/GS1 gs
/T1_3 1 Tf
9 0 0 9 34.0157 445.8898 Tm
[(Carol Dw)20 (ec)50 (k heef)50 (t tient)-19.9 (allen jaren onder)-20 (z)20.1 (oek gedaan naar )]TJ
0 -1.333 Td
[(ef)45 (f)40 (ecten v)20 (an de manier w)20 (aarop kinderen denk)20.1 (en o)19.9 (v)20 (er hun )]TJ
0 -1.333 Td
[(mogelijkheden om te leren en de grote ge)20.1 (v)20 (olgen v)20 (an die )]TJ
0 -1.333 Td
[(o)20 (v)20 (ert)25 (uiging)-20 (. Ze maakt daarbij ondersc)50.1 (heid t)25 (ussen een v)20 (aste )]TJ
0 -1.333 Td
(mindset \(\221Zo ben ik nu eenmaal\222\) en een groeimindset \(\221Ik he\
b )Tj
0 -1.333 Td
[(in)20 (vloed op w)20 (at ik doe en wie ik ben)55.1 (\222\). P)55 (erf)40 (ectionisten hebben )]TJ
0 -1.333 Td
[(een v)20 (aste mindset en zijn o)20.1 (v)19.9 (erdre)20.1 (v)19.9 (en geric)50.1 (ht op het be)20 (wijz)20 (en )]TJ
0 -1.333 Td
[(v)20 (an hun t)-20 (alenten. Daarom telt alleen de behaalde prest)-19.8 (atie en )]TJ
0 -1.333 Td
[(v)20 (ermijden z)20 (e risico)25.1 (\222)95 (s. Ze zijn bez)20 (orgd of z)20 (e hun tek)20 (ortk)20 (omingen )]TJ
0 -1.333 Td
[(w)20 (el kunnen v)20 (erbergen. )75 (W)-20 (ie durf)50.1 (t te f)20 (alen en open durf)50 (t te )]TJ
0 -1.333 Td
[(kijk)20 (en naar eigen f)20 (outen, geef)50 (t zic)50.1 (hz)20 (elf meer r)25 (uimte. Die gaat )]TJ
0 -1.333 Td
[(na w)20 (at er \221nog niet\222 goed ging en besluit daaraan te w)20.1 (erk)20 (en. )]TJ
0 -1.333 Td
[(Het ef)45 (f)40 (ect is: minder stress en betere result)-19.8 (aten. )]TJ
0 -1.333 Td
[(De kijk v)20 (an kinderen op hun leerproces w)20.1 (ordt op subtiele )]TJ
0 -1.333 Td
[(manieren be\357n)20 (vloed door het t)-19.9 (aalgebr)25 (uik v)20 (an de omge)20 (ving)-20 (. J)20 (e )]TJ
0 -1.333 Td
[(kunt tegen een kind z)20 (eggen: \221Goed gedaan, hoor! Dat is heel )]TJ
0 -1.333 Td
[(slim v)20 (an jou!\222 Of: \221Goed gedaan! Ik zie dat je er heel hard aan )]TJ
0 -1.333 Td
[(hebt ge)20 (w)20 (erkt!\222 De eerste zin v)20.1 (ersterkt het denk)20 (en v)20 (anuit een )]TJ
0 -1.333 Td
[(v)20 (aste mindset, de t)-19.9 (w)19.9 (eede k)20 (omt v)20 (oort uit een groeimindset en )]TJ
0 -1.333 Td
[(kan het denk)20 (en in die ric)50 (hting stimuleren. )]TJ
29.171 61.333 Td
[(Een consequente benadering v)20 (anuit de groeimindset kan )]TJ
0 -1.333 Td
[(perf)40 (ectionisten helpen zic)50.1 (h st)-20 (ap v)20 (oor st)-20 (ap te be)20 (vrijden uit \221de )]TJ
0 -1.333 Td
[(tirannie v)20 (an het perf)40.1 (ecte result)-20 (aat\222)100 (. )]TJ
0 -1.333 Td
[(De teneur is duidelijk: met een v)20.1 (aste mindset \226 die v)20.1 (aak v)19.9 (oor)]TJ
26.904 0 Td
(-)Tj
-26.904 -1.333 Td
[(k)20 (omt bij perf)40 (ectionisten \226 zijn kinderen o)20.1 (v)20 (erdre)20 (v)20 (en geric)50 (ht op )]TJ
0 -1.333 Td
[(het be)20 (wijz)20 (en v)20 (an hun t)-19.9 (alenten. Daarom telt alleen de behaalde )]TJ
0 -1.333 Td
[(prest)-20 (atie en v)20 (ermijden z)20.1 (e risico)25 (\222)95 (s. Ze zijn bez)20.1 (orgd of z)20 (e hun )]TJ
0 -1.333 Td
[(tek)20 (ortk)20 (omingen w)20 (el kunnen v)20 (erbergen. Niet-perf)40.1 (ectionistisc)50 (he )]TJ
0 -1.333 Td
[(leerlingen met een groeimindset nemen w)20.1 (\351l risico)25.1 (\222)95 (s. Die zijn )]TJ
0 -1.333 Td
[(meer geric)50 (ht op het proces v)20 (an het leren z)20.1 (elf)55 (. Uiteindelijk gaat )]TJ
0 -1.333 Td
[(het er v)20 (ooral om hoe w)20 (e als begeleiders in)20.1 (vloed op de leer)]TJ
25.851 0 Td
(-)Tj
-25.851 -1.333 Td
[(lingen kunnen uitoef)40.1 (enen, om te v)20 (oork)20 (omen dat z)20 (e \221perf)40 (ect\222 )]TJ
0 -1.333 Td
[(willen zijn of blijv)20.1 (en. )]TJ
0 0.5 1 0 k
/GS0 gs
/T1_0 1 Tf
11 0 0 11 296.5512 601.8898 Tm
[(T)18.1 (ips)]TJ
0 0 0 1 k
/GS1 gs
/T1_3 1 Tf
9 0 0 9 296.5512 589.8898 Tm
[(T)115 (en slot)50 (te een paar tips:)]TJ
0 -1.333 Td
(\226)Tj
/Span<>> BDC
( )Tj
EMC
1.26 0 Td
[(Een gedeeltelijk succes is al goed. Elk)20 (e inspanning om iets )]TJ
0 -1.333 Td
[(te bereik)20 (en w)20 (ordt gehonoreerd, en niet alleen het 'perf)40.1 (ecte )]TJ
0 -1.333 Td
[(result)-20 (aat'. )]TJ
-1.26 -1.333 Td
(\226)Tj
/Span<>> BDC
( )Tj
EMC
1.26 0 Td
[(Als een leerling bang is om te mislukk)20 (en, vraag dan gere)]TJ
(-)Tj
0 -1.333 Td
[(geld: 'En w)20 (at dan nog?' Of: 'W)40 (at z)20 (ou er gebeuren als ...?' )]TJ
-1.26 -1.333 Td
(\226)Tj
/Span<>> BDC
( )Tj
EMC
1.26 0 Td
[(V)75 (erleid een leerling om v)20 (ergissingen, f)20 (outjes en misluk)]TJ
(-)Tj
0 -1.333 Td
[(kingen te zien als leermoment. )120.1 (T)115 (ek)20 (ortk)20 (omingen en f)20 (outen )]TJ
0 -1.333 Td
[(benadr)25 (ukk)20 (en, brengt je immers in een negatie)20.1 (v)20 (e spiraal. )]TJ
-1.26 -1.333 Td
(\226)Tj
/Span<>> BDC
( )Tj
EMC
1.26 0 Td
[(Als een leerling v)20 (aak w)20 (oorden in de mond neemt als 'altijd', )]TJ
0 -1.333 Td
[('nooit', 'iedere k)20 (eer', bij een besc)50.1 (hrijving v)20 (an zic)50 (hz)20 (elf of v)20.1 (an )]TJ
0 -1.333 Td
[(anderen, daag hem dan uit om algemeenheden te v)20.1 (ermij)]TJ
(-)Tj
0 -1.333 Td
(den. )Tj
-1.26 -1.333 Td
(-)Tj
/Span<>> BDC
( )Tj
EMC
1.26 0 Td
[(L)20 (eer een leerling te nuanceren en ga in tegen de o)20 (v)20 (ert)25 (ui)]TJ
(-)Tj
0 -1.333 Td
[(ging 'iets is goed of iets is slec)50.1 (ht'. )]TJ
-1.26 -1.333 Td
(\226)Tj
/Span<>> BDC
( )Tj
EMC
1.26 0 Td
[(W)40 (ees z)20 (elf een goed rolmodel. )]TJ
0 0.5 1 0 k
/GS0 gs
/T1_0 1 Tf
11 0 0 11 296.5512 385.8898 Tm
[(Liter)18.1 (atuur)]TJ
0 0 0 1 k
/GS1 gs
/T1_3 1 Tf
-0.025 Tw 9 0 0 9 296.5512 373.8898 Tm
(\226)Tj
/Span<>> BDC
( )Tj
EMC
1.26 0 Td
[(Nieu)20 (w)20 (enbroek, A )-25 (\(20)75 (1)35 (8\). )]TJ
/T1_2 1 Tf
0 Tw 11.164 0 Td
[(P)55 (erf)40 (ectionistisc)50.1 (he leerlingen)]TJ
/T1_3 1 Tf
(. )Tj
( )Tj
-11.164 -1.333 Td
[(Amsterdam: B)20 (oom.)]TJ
-1.26 -1.333 Td
(\226)Tj
/Span<>> BDC
( )Tj
EMC
1.26 0 Td
[(Drif)50 (t, R v)20 (an der \(20)75 (1)70 (7)210 (, 2de dr)25 (uk\). )]TJ
/T1_2 1 Tf
[(F)40 (outen mak)20 (en moed. Durf )]TJ
0 -1.333 Td
[(het allerbeste uit jez)20.1 (elf te f)20 (alen)]TJ
/T1_3 1 Tf
-0.025 Tw [(. )-25 (Culemborg: Ander)-20 (z.)]TJ
0 Tw -1.26 -1.333 Td
(-)Tj
/Span<>> BDC
( )Tj
EMC
1.26 0 Td
[(Dw)20 (ec)50 (k, C. S)25 (. \(20)75 (1)35 (8, 8ste dr)25 (uk\) )]TJ
/T1_2 1 Tf
(Mindset)Tj
/T1_3 1 Tf
-0.025 Tw [(, Amsterdam: )-24.9 (SWP)250 (.)]TJ
0 Tw -1.26 -1.333 Td
(-)Tj
/Span<>> BDC
( )Tj
EMC
1.26 0 Td
[(Bro)20 (wn, B)25 (. \(20)75 (1)50 (3\). )]TJ
/T1_2 1 Tf
[(De krac)50 (ht v)20 (an kw)20 (etsbaarheid. Heb de )]TJ
0 -1.333 Td
[(moed om niet perf)40.1 (ect te zijn)]TJ
/T1_3 1 Tf
-0.025 Tw [(. Amsterdam: )-25 (Br)25.1 (una. )]TJ
ET
endstream
endobj
31 0 obj
<>
endobj
25 0 obj
<>/Font<>/ProcSet[/PDF/Text]>>/Subtype/Form>>stream
BT
0.5 0.44 0 0.025 k
/GS0 gs
/T1_0 1 Tf
0 Tc 0 Tw 0 Ts 100 Tz 0 Tr 7 0 0 7 411.3732 24.9551 Tm
(LBBO)Tj
1 0.88 0 0.05 k
( Beter Begeleiden )Tj
0.5 0.44 0 0.025 k
[(Maart 2)-33.4 (0)-10.1 (1)31.2 (9)]TJ
ET
endstream
endobj
33 0 obj
<>/Font<>/ProcSet[/PDF/Text]>>/Subtype/Form>>stream
0.087 0 0.002 0 k
/GS0 gs
296.456 218.268 250.535 57.472 re
f
BT
0 0 0 1 k
/GS1 gs
/T1_0 1 Tf
-0.01 Tc 0 Tw 0 Ts 100 Tz 0 Tr 9 0 0 9 307.7943 253.8898 Tm
[(In de materialenbank op www)75 (.lbbo.nl vind je onder)-10 ( )]TJ
0 -1.333 Td
[(meer het v)20 (olgende artik)20 (el o)20 (v)20 (er f)20 (aalangst:)-10 ( )]TJ
-0.004 Tc 0 -1.333 Td
(\226)Tj
/Span<>> BDC
( )Tj
EMC
1.26 0 Td
[(J)20 (uf)55 (, ik heb f)20 (aalangst! \(juni 20)75 (1)50 (5\))]TJ
ET
endstream
endobj
34 0 obj
<>stream
Adobe d
Y R
q !12Q3Ra
"#$%&'()*456789:ABsCDEFGHIJSTUVWXYZbcdefghijqrtuvwxyz !1Aaq 23B
"#$%&'()*456789:CDEFGHIJQRSTUVWXYZbcdefghijrstuvwxyz ? <+UI ,4"UոE`9 Z$.iJ*0a
C9XF(w*V"(!EPjW
b&fm2F괙JTBC
\jY¤"8krd:\+VR.qg\K*.hY4 ZapQT쪫'j4Λ:p᧐DFi2Dib<"1
qEyC$'Ah_THBڊ@;AQ,u+قiwңH58ᵣʮv)u]G͓<Ҵ`t*FRFj WjIcNfh*2UVcJ8nh"nZrm%k<ړ-Lmmc IAJZH`bp\eR5LZ㺅U@ Q=m +!E*ULC*Ye Y*dvUZU)j
b*`L
V`H(IHYg8(T{42(=l)ZLs5vJ|Y،5ZLZZ [ U"
C
VsnD*R&C̳VH rHtPS=EʽZ-VSUNuQ)1FjqΙ,UWW(CTlUEQ;fRpYiTVeT[␂F:5QV1+@% uШLsʴ2t3M;UEHYTULi/h*"UEZ6A~$JלYI :` c8]*w)AJ4k<3-2S2;i^c
2U#֙_=
m0^4@զZC鄅)U@q QEO[DEKаBt嗨|EZtrĭEZZ
)xZB\lV&*d'H6JZ^Lh+8k6WPfFL5i+%mEe1q%EˑgVJ=3(VU VTQgVꙔ.i^pVZ Dt@Ume UU]J
Ccq+
bguI( L2Q6MqmRJI*ۯM,Z--qLj^Us#1y42 M۬YJQXe#O !p[A^>a#eM*Hbh^OUkMQUdpDA,YU'߽Vihѥ"eAx |,4"Fd!*K2JbrI
`_FˑQj)Xr2 $p)zky3A"bjFs