Faalangst in de les
praktijkboek voor leraren
Auteur(s): Ard Q. Nieuwenbroek
ISBN: 978-90-79596-10-2
Uitgeverij: Quirijn 2010, Esch
In iedere klas zitten gemiddeld drie leerlingen die last hebben van faalangst. Ondanks voldoende capaciteiten presteren ze onder hun niveau. De avond voor het proefwerk of de spreekbeurt lijkt alles nog koek en ei. De ouders hebben met hen geoefend en ze soms ook overhoord en het resultaat is op dat moment positief. De volgende dag gaat alles echter mis. Deze leerlingen vallen in een zwart gat. Ze kunnen met moeite fragmenten van de bestudeerde stof op papier krijgen of stamelen zich naar het einde van hun vermaledijde spreekbeurt. Faalangst is dan vaak de grote boosdoener, die leerlingen, ouders en leraren soms wanhopig maakt. Voor leraren is het een professionele uitdaging om deze leerlingen op tijd in de les te signaleren en hen op een effectieve wijze te begeleiden. Dit praktijkboek biedt daartoe inzicht en concrete handvatten.
Eerste druk, 76 pagina’s.
Bekijk hier de inhoudsopgave »