Executieve functies bij het leren met paarden

Bij ervaringsleren draait het voor een groot deel om het efficiënt gebruik maken van executieve functies. Alle executieve functies hebben een controlerende en aansturende functie. Het zijn de vaardigheden die het mogelijk maken om onafhankelijk en doelgericht gedrag te laten zien.

Executieve functies zijn aangeboren

Executieve functies zijn aangeboren en ontwikkelen zich in de loop van het leven. Ze bepalen het gedrag en het handelen, afleidende keuzes negeren, plannen en beslissingen nemen om bv aan het werk te gaan. Tevens worden door de Executieve functies de emoties gereguleerd.

Zelfmonitoring en zelfevaluatie

Bij zwakke executieve functies kunnen kinderen leerproblemen ondervinden. Dit kan doordat de zelfmonitoring en zelfevaluatie niet goed ontwikkeld is. Een concreet voorbeeld is het opstaan. Welke vaardigheden moeten dan eigenlijk, passend bij de leeftijd, zodanig ontwikkelend zijn? Plannen, taakgericht zijn doorzettingsvermogen, emotie regulatie. Ervaringsleren met de hulp van paarden bevordert onder andere de informatieverwerking. De aanwezigheid van een paard maakt het kind alerter waardoor bovengenoemde vaardigheden sneller ontwikkelen.