Nieuwe herziene versie ‘Tussen thuis en school’

Net verschenen: de totaal herziene uitgave van ‘Tussen thuis en school – Handboek contextuele leerlingbegeleiding’

Met actualiseringen en uitbreiding met vijf hoofdstukken. De mede-auteurs van Ard hebben dit keer niet kunnen meewerken. Piet Gieles is al enkele jaren overleden en Wim van Mulligen kampt met zijn gezondheid. We zijn trots op dit boek, dat oorspronkelijk in 2001 verscheen en inmiddels een standaard werk is geworden in vele opleidingen.

Meer info en bestellen »

Compact Contact: intensief ‘op afstand’ leren over depressieve leerlingen

Volgens zeer recent onderzoek van de Nederlandse ggz hebben jongeren door corona op dit moment meer stress, last van depressies, suïcidaliteit en krijgen ze te maken met risicovolle situaties. Dat wordt vooral veroorzaakt door een gebrek aan werkelijk contact met volwassenen.

“De problemen die we zien zijn acuut en moeten geadresseerd worden om groepen die nu al door het ijs dreigen te zakken, te helpen. Daarbij is extra oog nodig voor kinderen en jongeren”, aldus de organisatie.

OrthoHulp wil hierin, laagdrempelig en snel, handvatten bieden aan het onderwijs in de vorm van het ‘Compact Contact’ trainingspakket. Gemakkelijk te volgen van achter de computer!

Lees hier meer en schrijf je in »

Duaal Digitaal – NLP: Doe er wat mee!

Duaal Digitaal is een nieuw digitaal leeraanbod over hoe je NLP in kunt zetten! Neurolinguïstisch programmeren (NLP) is momenteel een van de meest verfijnde en doelmatige methodes die je helpt effectief te communiceren. Voor begeleiders een uitgelezen kans om in korte tijd, op een vooral praktische wijze, je vaardigheden te vergroten. De leeropbrengst: toepasbare basisbagage om al de volgende dag effectiever te kunnen begeleiden. Dit aanbod is gemaakt om met NLP iets concreet te doen in je dagelijks werk. Met relatief simpel toepasbare vaardigheden.

Lees meer en schrijf je tijdig in (per lopende maand is er een maximum aan pakketten) »

Landelijke aandacht voor symposium ‘Leren van ongelukkig zijn’

Aantal jongeren met suïcidale klachten, of dat aan de drugs raakt, stijgt: ‘Alle parameters staan op rood’

Scholen moeten worstelende jongeren beter door de coronatijd loodsen. Door de coronacrisis zien de Belgische toppsychiater Dirk de Wachter en psychotherapeut Ard Nieuwenbroek het aantal jongeren met suïcidale klachten, of dat aan de drugs raakt, stijgen. ‘Alle parameters staan op rood’.

Tekst: Ellen van Gaalen – bron: Algemeen Dagblad – zaterdag 5 december 2020

De Belgische psychiater Dirk de Wachter krijgt aan de lopende band hulpvragen van jongeren die het moeilijk hebben, zegt hij in een interview met deze site. Hij en psychotherapeut Ard Nieuwenbroek stellen dat er op scholen structureler aandacht moet zijn voor de tegenslagen in het leven van leerlingen. Ze vinden dat scholen niet alleen af en toe een mentoruur moeten gebruiken om over ongeluk te praten, maar ook in andere lessen.

Lees verder op ad.nl »

Cadeauvoucher!

Soms is het moeilijk een passend cadeautje voor iemand te vinden. Bij OrthoHulp kun je, vanaf 1 september, een origineel cadeau kopen. Een coaching voucher (€ 55,00) waarbij je iemand een coaching sessie van drie kwartier aanbiedt bij OrthoHulp. Wil je er een bestellen? Mail dan naar info@orthohulp.nl en binnen 24 uur heb je de feestelijke voucher digitaal in je postbus.

Marleen Postma officieel hondencoach

Na met succes de opleiding tot hondencoach te hebben gevolgd is Marleen Postma nu officieel gediplomeerd hondencoach. Een hele prestatie waar we trots op zijn. Fijn dat de begeleiding binnen Ortho Hulp wederom een kwaliteitsimpuls heeft gekregen!

Driedaagse training – Leren praten met suïcidale leerlingen

De eerste reflex die je kunt hebben als iemand zegt aan zelfdoding te denken is: “Dat moet je niet doen. Doe geen domme dingen. Wees niet zo gek.” Waarschijnlijk heeft een leerling dat ook tegen zichzelf gezegd. En toch is de gedachte er nog. Het heeft dan ook weinig zin om de gedachte aan zelfdoding te bekritiseren. Het is beter om begrip en medeleven te tonen. In het najaar van 2020 verzorgt Ard Nieuwenbroek een driedaagse training rond dit thema.

Lees meer en schrijf je tijdig in (maximaal slechts 16 deelnemers) »

Feedback na twaalf jaar

Een mooie en actuele feedback van iemand waarmee ik lang geleden in de praktijk intense gesprekken heb mogen voeren. Nu komt deze reactie! Lezenswaardig…

In deze moeilijke tijd met de lock-down door het Coronavirus denk ik terug aan onze gesprekken. Vooral aan één specifiek onderwerp. Ik heb er zelfs de verslagen voor terug gelezen die ik in die tijd van onze negen gesprekken heb gemaakt. Het betreft dit stukje uit ons vijfde gesprek:

“Mijn opvatting van het hoogst bereikbare is; een staat van autonomie, waarin je niets of niemand nodig hebt om je gelukkig te voelen. Alleen op een eilandje, kluizenaarschap in een hutje in het bos. Ook hier zit weer die paradox; verlangen naar eenzaamheid en er tegelijk bang voor zijn of er in ieder geval heel verdrietig van  worden. Ard is het niet eens met de stelling dat volstrekte autonomie het hoogst haalbare is. Hij vertelt over een filosoof, Levinas, die juist stelt dat een mens pas mens is en wordt in de verbinding met de ander. Ard denkt dat in mij juist het verlangen naar verbinding heel sterk is.”

Ik merk in de situatie waar we nu in zitten hoe waar dat laatste is. Behalve dat alle dagen hetzelfde en dus saai zijn, mis ik heel erg de verbinding met andere mensen. In de eerste plaats natuurlijk met mijn kinderen en kleinkinderen.

Paardencoaching: een uitdagende combinatie

Weer een nieuw artikel van Marleen Postma

In het magazine van de VCW (Vereniging voor Contextueel Werkers) staat in het maartnummer het nieuwste artikel van Marleen Postma. Een artikel waar we opvallend veel positieve reacties op krijgen! Veel leesplezier, en als je vragen hebt, of belangstelling voor een paarden sessie, bel of mail ons rustig!

Tekst: Marleen Postma – bron: Vakblad voor Contextuele Hulpverlening jaargang 25 nr. 1 – maart 2020

Het wordt steeds duidelijker dat dieren ons kunnen helpen om in evenwicht te komen. Zowel bij kinderen als volwassenen. In Nederland heeft deze benadering, ook wel paardencoaching genoemd, een grote vlucht genomen. Sinds een aantal jaren combineer ik contextuele begeleiding met paardencoaching. Het is een ontdekkingstocht geworden. Voor mezelf, mijn paarden Bo en Bachelor, en de mensen die ik begeleid. In dit artikel wil ik graag enkele uitgangspunten en ervaringen delen.

Lees het volledige artikel »

Verschoven activiteiten

De trainingen ‘Burn out onder jongeren’  en ‘Masterclass Contextuele methodieken’  verschuiven naar het najaar. Inschrijven voor de ‘Masterclass Contextuele methodieken’  is nog steeds mogelijk. De nieuwe data maken we volgende week bekend!