Unieke ondersteuning voor ouders van faalangstige leerlingen

Op school begeleid je, al of niet met een training, leerlingen die last hebben van faalangst. Ouders zijn daarbij een onmisbare factor. Maar: hoe werk je samen met ouders? Welke ondersteuning geef je hen?

Hoe help ik mijn faalangstig kind?

Ortho Hulp heeft met faalangst-expert Ard Nieuwenbroek een pakkende beeldopname gemaakt: Hoe help ik mijn faalangstig kind? Ard geeft ouders hierin heldere antwoorden op de vraag wat faalangst is, en hoe ze dat bij hun kind kunnen herkennen. In deze unieke opname krijgen ouders uiteraard ook volop tips hoe ze hun faalangstige kinderen thuis het best kunnen begeleiden.

Wil je als school deze beeldopname ouders aanbieden?

Hoe werkt dat? Een school ‘koopt’ bij Ortho Hulp een 14-daagse licentie om dit online beeldmateriaal aan ouders beschikbaar te stellen. Zo geef je als school vorm aan samenwerking met ouders van faalangstige leerlingen, die 14 dagen de tijd hebben om deze 2,5 uur durende opname thuis in hun eigen tempo te kunnen bekijken. Als school mag je zelf het aantal ouders bepalen die de link naar het online beeldmateriaal via jullie ontvangen.

Inhoud van de beeldopname:

  1. Introductie door drs. Ard Nieuwenbroek
  2. Wat is faalangst en wat is het niet?
  3. Soorten faalangst
  4. Faalangst en perfectionisme
  5. Wat veroorzaakt faalangst?
    • Faalangst en opvoeding
    • Jouw rol als ouder
  6. Hoe herken je faalangst?
  7. Wat kun je als ouder doen?
  8. G-denken en taakgerichte feedback
  9. Filmpje van Carol Dweck
    • Taakgerichte feedback
  10. Faalangst op school
  11. Slotgedachten door drs. Ard Nieuwenbroek

De kosten voor een 14-daagse licentie bedragen € 475,00.

Een voorproefje van de beeldopname bekijken?

 

Aanmeldformulier

    Een masterclass van Ard Nieuwenbroek in jouw school?

    Misschien een idee voor 2023…

    Jullie kennen Ard Nieuwenbroek van Ortho Hulp als trainer/inleider vooral buiten je eigen werkplek. In Zaltbommel, Eindhoven of Utrecht. In het eerste half jaar van 2023 heeft Ard echter beperkt ruimte gemaakt om ook op enkele scholen, op eigen locatie dus, een Masterclass van een losse dag te verzorgen. Bedoeld voor begeleiders in jouw school met basiservaring, dat wel. Met een maximum groepsgrootte van 12 deelnemers.

    Hij biedt de volgende thema’s aan:

    • Depressieve leerlingen bestaan (herkenning en begeleiding binnen school)
    • Krassende leerlingen (herkenning en begeleiding binnen school)
    • Omgaan met klagende ouders
    • Burn-out onder leerlingen (herkenning en begeleiding binnen school)Afhankelijk van de reisafstand maak ik graag een passende offerte voor je.
      Maak gebruik van een unieke kans en mail me: marleen@orthohulp.nl

      Met vriendelijke groet vanuit Ortho Hulp,

     

    “Perfectionisme bij leerlingen is een sluipmoordenaar”

    Volgens Brits onderzoek (2017) neemt perfectionisme onder jongeren sinds de jaren 80 toe. De onderzoekers vermoeden een link met lager psychisch welbevinden. Specialist Ard Nieuwenbroek sluit zich daarbij aan. “Perfectionisme wordt getriggerd door faalangst. Zorg er als leraar voor dat die geen munitie krijgt.”

    Door Tine Jellasics op klasse.be

    Waar zit de link tussen faalangst en perfectionisme juist?

    Ard Nieuwenbroek: “We hebben allemaal nood aan bevestiging van anderen. Dat geeft ons leven zin. Ontvangen we voldoende bevestiging, dan ontwikkelen we een gezonde zelfvalidatie. Als dat niet het geval is, gaan we ernaar op zoek.”

    “Op sociale media scrollen we van het perfecte lichaam naar de perfecte date, 200 likes per foto. En op school staat naast onze 6/10 zelden ‘Goed gewerkt’. Daaruit concluderen we dat perfectie bevestiging oplevert en middelmatigheid niet. Oftewel: als ik fouten maak, ben ik niet van betekenis. Geen juiste conclusie uiteraard, maar voor iemand met perfectionisme een levensmotto.”

    “En wat triggert het perfectionistische idee dat je geen fouten mag maken? Faalangst. Kort door de bocht doen actief faalangstigen er alles aan om mislukking te vermijden. Wat ze doen, is nooit goed genoeg. Passief faalangstigen, daarentegen, gaan ervanuit dat perfectie onbereikbaar is en doen geen moeite. In beide gevallen gaat het eigenlijk om een vorm van zelfbescherming: ofwel bescherm je jezelf tegen het negatieve oordeel van anderen, ofwel bescherm je jezelf tegen je eigen falen.”

    Hoeveel leraren bespreken op de klassenraad mogelijke faalangst achter prachtresultaten?

    Ard Nieuwenbroek
    expert faalangst

    Is perfectionisme altijd een probleem? Een foutloze toets is ook iets moois.

    Ard Nieuwenbroek: “Het is pas een probleem als iemands eigenwaarde en geluk eronder lijden. Perfecte prestaties leveren, betekent niet automatisch dat iemand ongezond perfectionistisch is. Hoge eisen van jezelf en van anderen kunnen je eigenwaarde ook opkrikken. Maar die eisen moeten wel haalbaar zijn. En je moet accepteren dat fouten maken mag.”

    “Wat ik vooral problematisch vind, is het heimelijke karakter van perfectionisme. Ik zie het als een sluipmoordenaar. Hoeveel leraren bespreken op de klassenraad mogelijke faalangst achter de prachtresultaten van bepaalde leerlingen? Ook al schuilt er geen perfectionist in al die leerlingen, bij die ene blijft het probleem jaar na jaar onopgemerkt. En alle ‘prima gewerkts’ op de rapporten geven de sluipmoordenaar munitie. Tot hij krachtig genoeg is en toeslaat. Dan zit je met serieuze problemen die therapie vereisen zoals een depressie of dwangneurose.”

    “Een wat felle vergelijking misschien, maar hopelijk wel één die de negatieve kanten van perfectionisme op de radar krijgt. Ik hoop leraren te motiveren om verder te kijken dan de prestaties van hun leerlingen. Als je ook de persoon achter die prestaties ziet, zet je de sluipmoordenaar een hak.”

    Gezonde of gebrekkige zelfvalidatie ontwikkel je door relaties met anderen, ook met je leraren

    Ard Nieuwenbroek
    expert faalangst

    Is dat de verantwoordelijkheid van leraren?

    Ard Nieuwenbroek: “Het is de verantwoordelijkheid van de hele samenleving, dus ook van leraren. Een gezonde of gebrekkige zelfvalidatie ontwikkel je door relaties met anderen. Dus ook door de relaties met je leraren. Maar dat betekent niet dat je er als leraar alleen voor staat. Ook je collega’s, het CLB, de ouders en de leerling zelf zijn verantwoordelijk.”

    “Vooral die ouders zijn belangrijke partnersBetrek hen. Ouders hebben misschien niet door dat hun communicatie het perfectionisme van hun kind aanwakkert. Of omgekeerd: misschien veroorzaakt de stijl van een leraar onbedoeld stress. Kinderen voelen teleurstelling aan, ook al wordt die niet in woorden uitgedrukt. Help elkaar om dat in te zien door erover te communiceren. Bijvoorbeeld door op het oudercontact in de verf te zetten dat een leerling al heel wat vooruitgang boekte, ook al behaalt hij 6/10.”

    “En je kan niet alles oplossen. Eens overgeheld naar zwaardere problemen als depressiviteit of dwangmatig gedrag, is praten met de leerling en ouders niet meer voldoende. Dan betrek je het CLB. Maar laat het niet zover komen. Door in je lessen preventief in te zetten op kleine dingen, maak je een groot verschil.”

    Hoe doe je dat?

    Ard Nieuwenbroek: “Geef enkel taakgerichte feedback. Zeg ‘je durft vaak geen antwoord te geven als je twijfelt of het goed is’ in plaats van ‘je bent faalangstig’. Zo ga je groeigericht te werk. Persoonsgerichte feedback als ‘je bent slim’ kan perfectionisme net voeden. De redenering van perfectionisten is dan vaak: ik bén slim, dus ik kan me geen enkele dommigheid permitteren. Nonsens, uiteraard, maar wel kwalijke.”

    “In hetzelfde bedje ziek: heldenverhalen en veralgemeningen, zowel binnen als buiten de klas. Nuanceer zoveel mogelijk. Plaats kanttekeningen bij die perfecte foto’s waar je leerlingen elke dag doorheen swipen. Geef mee dat historische ‘helden’ vaak geroemd worden om slechts één daad of één talent.”

    “En bovenal: durf zelf fouten maken. Een leraar die een fout op het bord schrijft, grapt wel eens dat hij dat deed ‘om even te testen of iedereen nog wel wakker is’. Niet doen. Je geeft leerlingen zo de boodschap dat je fouten moet wegstoppen. Omarm die fout op het bord. Zeg dat je even onoplettend was, en dat dat normaal is. We kunnen toch niet 7 lesuren per dag continu ‘aan’ staan? Dát is een leerrijk moment voor je leerlingen. En neemt het ook bij jou niet wat druk weg?”


    Meer lezen? Met materiaal aan de slag?

    • Lees in Ard Nieuwenbroeks boek Perfectionistische leerlingen (2018) meer over perfectionisme, faalangst en de rol die scholen kunnen spelen.
    • Het Vlaams Instituut Gezond Leven ontwikkelde het lespakket Geluksdriehoek voor lager- en secundair onderwijs. Een manier om je leerlingen te leren mild te zijn voor zichzelf.
    • Op de website NokNok vinden jongeren een antwoord op hun vragen, ook die over faalangst  Promoot de website in je klassen met dit promomateriaal.

    Nieuw boek: ‘Geven en ontvangen, in contact met jongeren’

    Deze week verscheen een nieuw boek van Ard Nieuwenbroek wat hij schreef samen met Judith Kimenai. Een boek met de bijzondere titel: ‘Geven en ontvangen, in contact met jongeren’.

    Ard hierover:

    “Mensen vragen me heel verbaasd hoe je toch in hemelsnaam bijna 150 bladzijden kan schrijven over ‘geven en ontvangen’. En weet je, in de afgelopen tien jaar van mijn werk is dat juist het belangrijkste thema geworden, waar bijna altijd de basis ligt van problemen die jongeren ervaren”.

    In het boek begint Ard uiteraard te vertellen, in de hem zo bekend gepassioneerde manier, over hoe het thema ’geven en ontvangen’ elk moment van ieders leven een belangrijke rol speelt. Om vervolgens dat uiteraard praktisch en herkenbaar uit te werken in alledaagse thema’s zoals faalangst, adoptie, echtscheiding en ‘thuiszitters’.

    Aan het eind worden manieren aangeboden hoe je jongeren vanuit deze dynamiek optimaal kunt begeleiden. Met casussen die je zelf kunt bestuderen en uitwerken.

    Het boek is te verkrijgen via de boekhandel en rechtstreeks bij de uitgever en kost € 21,95.
    Een aanrader voor iedere begeleider die op zoek is naar nieuwe inzichten en praktische toepasbaarheid

    Meer info en bestellen »

    Symposium ‘Straffen voorbij’ groot succes!

    Middagsymposium met drie Nederlandse topdeskundigen: dr. Martine F. Delfos, Jan Ruigrok en drs. Ard Nieuwenbroek

    Op woensdag 19 januari 2022 organiseerde OrthoHulp een uitdagend middagsymposium met als titel ‘Straffen voorbij’.

    Woensdagmiddag 19 januari hebben ruim 250 deelnemers online de livestream gevolgd van ons symposium. We ontvangen uitsluitend dankbare en positieve reacties. Daar zijn we natuurlijk erg blij mee.

     

    Programma:

    • 13.30 – 13.40 uur: Start van het programma
    • 13.40 – 14.20 uur: ‘Straffen: een noodzakelijk kwaad, dat vaak meer kwaad doet dan goed!’ – drs. Ard Nieuwenbroek
    • 14.20 – 15.20 uur: ‘Autisme en begrenzen’ – dr. Martine Delfos
    • 15.20 – 15.35 uur: Pauze
    • 15.35 – 16.30 uur: ‘Herstelrecht: tussen botte bijl en stroopkwast’ – Jan Ruigrok
    • 16.30 uur: Afronding van het symposium
     

    Downloads:

    Vragen en antwoorden (PDF)
    Hier vind je de vragen, die tijdens deze middag aan de sprekers zijn gesteld door de deelnemers. De sprekers hebben hun best gedaan om ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

    PowerPoint Ard Nieuwenbroek (PDF)
    Ook de PowerPoint-presentatie van Ard Nieuwenbroek kun je hier downloaden.

    Masterclass voor faalangsttrainers

    Masterclass door dè Nederlandse faalangstdeskundige bij uitstek; Ard Nieuwenbroek

    Op woensdag 14 december 2022 organiseert OrthoHulp een masterclass voor faalangsttrainers.

    Bijna 80% van alle scholen voor voortgezet onderwijs bieden hun leerlingen een faalangsttraining aan. Meestal gebaseerd op de training zoals beschreven in het Handboek Faalangsttraining (Nieuwenbroek/Ruigrok). Faalangsttrainers hebben in vrijwel alle gevallen ooit een opleiding gevolgd om een training professioneel te kunnen (en eigenlijk ook mogen) geven. In deze Masterclass krijg je als trainer de buitenkans om onder begeleiding van Ard Nieuwenbroek, dè Nederlandse faalangstdeskundige bij uitstek, je kennis en vaardigheden in een dag te vitaliseren. De Masterclass vindt plaats bij Van der Valk in Zaltbommel.

    Lees hier meer en schrijf je in »

    Themadag ‘Krassende leerlingen’

    Een praktische themadag door Ard Nieuwenbroek

    Op woensdag 6 april 2022 organiseert OrthoHulp een themadag met het onderwerp ‘Krassende leerlingen’.

    Iedere school kent ze: leerlingen die zichzelf krassen. Zelfverwonding, of automutilatie, kan vele vormen aannemen: van krassen en ergens tegenaan slaan, tot zichzelf snijden of branden. Dit gedrag kan verband houden met recente gebeurtenissen of ervaringen uit het verleden. Deze themadag geeft je in een dag antwoord op vele vragen. Hoe groot is het probleem eigenlijk? Waarom gaan leerlingen tot automutilatie over? Is krassen besmettelijk binnen school? Wat kun je als school het beste doen, en vooral ook ‘niet doen’? En natuurlijk is er ruime voor oefenen. Een praktische themadag! De themadag wordt gegeven door Ard Nieuwenbroek. Met zijn, meer dan 40 jaar, klinische ervaring staat hij borg voor een intensieve en inspirerende dag. Een diepte-investering voor iedere begeleider. De themadag vindt plaats bij Van der Valk in Zaltbommel.

    Lees hier meer en schrijf je in »

    Symposium ’Straffen voorbij’

    Middagsymposium met drie Nederlandse topdeskundigen: dr. Martine F. Delfos, Jan Ruigrok en drs. Ard Nieuwenbroek

    Op woensdag 19 januari 2022 organiseert OrthoHulp een uitdagend middagsymposium met als titel ‘Straffen voorbij’.

    Binnen het onderwijs is er een pedagogisch-didactische context. Doel van iedere leerkracht en begeleider is om jongeren in staat te stellen om persoonlijk en cognitief te groeien. In het pedagogisch handelen zit, naast vele andere componenten, het straffen en belonen. Over met name straffen wordt nogal verschillend gedacht. Meestal gebruikt als correctie op ongewenst en soms onveilig gedrag van jongeren. Straffen leidt lang niet altijd tot het gewenste resultaat: gedragsverandering van de jongere. Sterker nog: soms leidt straffen tot een verslechtering. Dit is zeker het geval bij jongeren in het autistisch spectrum. Dit symposium verkent waarom en wanneer straffen niet tot het gewenste resultaat leidt. En wat de alternatieven zijn.

    Lees hier meer en schrijf je in »

    Nieuwe herziene versie ‘Tussen thuis en school’

    Net verschenen: de totaal herziene uitgave van ‘Tussen thuis en school – Handboek contextuele leerlingbegeleiding’

    Met actualiseringen en uitbreiding met vijf hoofdstukken. De mede-auteurs van Ard hebben dit keer niet kunnen meewerken. Piet Gieles is al enkele jaren overleden en Wim van Mulligen kampt met zijn gezondheid. We zijn trots op dit boek, dat oorspronkelijk in 2001 verscheen en inmiddels een standaard werk is geworden in vele opleidingen.

    Meer info en bestellen »

    Compact Contact: intensief ‘op afstand’ leren over depressieve leerlingen

    Volgens zeer recent onderzoek van de Nederlandse ggz hebben jongeren door corona op dit moment meer stress, last van depressies, suïcidaliteit en krijgen ze te maken met risicovolle situaties. Dat wordt vooral veroorzaakt door een gebrek aan werkelijk contact met volwassenen.

    “De problemen die we zien zijn acuut en moeten geadresseerd worden om groepen die nu al door het ijs dreigen te zakken, te helpen. Daarbij is extra oog nodig voor kinderen en jongeren”, aldus de organisatie.

    OrthoHulp wil hierin, laagdrempelig en snel, handvatten bieden aan het onderwijs in de vorm van het ‘Compact Contact’ trainingspakket. Gemakkelijk te volgen van achter de computer!

    Lees hier meer en schrijf je in »