Perfectionisme: een onderschat probleem

Perfectionisme bij jongeren is een onderbelicht thema. Immers, ‘het gaat toch goed?’ Maar de goede schoolresultaten verbloemen vaak een pijnlijk leven vol angst, dwang en een loerende burn-out. De praktijk wijst uit dat veel dertigjarigen met een burn-out of dwangprobleem vaak een lange geschiedenis hebben van een niet-onderkende en niet-begeleide vorm van perfectionisme.

Tekst: Ard Nieuwenbroek – bron: LBBO Beter Begeleiden Maart 2019

Lees het volledige artikel »

Perfectionisme onder leerlingen: Een onderschat probleem!

Perfectionisme is een onderschat probleem. Uit onderzoek (2016) van Curran en Hill, gepubliceerd in het Britse tijdschrift Psychological Bulletin, blijkt dat de 20-jarigen van nu hoger (12 procent) scoren op perfectionisme dan studenten van eind jaren tachtig (7,5 procent). De onderzoekers analyseerden data van 41.000 Britse, Canadese en Amerikaanse studenten die uit 164 studies kwamen (looptijd tussen 1989 en 2016). De onderzoekers zien een mogelijke verklaring in onze samenleving die individualistischer en materialistischer is geworden. Daardoor is de competitiedrang gegroeid en dat kan weer leiden tot irreële verwachtingen. Orthopedagoog Ard Nieuwenbroek schreef er onlangs het boek Perfectionistische leerlingen over.

Tekst: Ard Nieuwenbroek – bron: TIJDSCHRIFT VOOR REMEDIAL TEACHING 2019 | #1

Lees het volledige artikel »

Ard Nieuwenbroek verzorgt de komende maanden verschillende lezingen en trainingen

Ard Nieuwenbroek verzorgt de komende maanden verschillende interessante lezingen op congressen van Centrum voor Educatie en Supervisie. Daarnaast is hij actief in het verzorgen van diversen trainingen onder de vlag van Centrum voor Educatie en Supervisie en vanuit OrthoHulp. Meer informatie over deze trainingen en lezingen vind u hier: https://orthohulp.nl/trainingen-en-lezingen/

 

Video-impressie: Perfectionistische leerlingen en hun leraren en ouders

21 november was een inspirerende dag, waarin de bezoekers veel geleerd en genoten hebben. Perfectionistische leerlingen zijn vaak onzichtbaar omdat ze goede cijfers halen. Regelmatig zetten ze zichzelf zo sterk onder druk dat ze er een angst- of dwangstoornis aan overhouden. Emiel van Doorn, Remco van der Drift en Ard Nieuwenbroek reikten nieuwe inzichten en handvaten om daar met leerlingen mee om te gaan aan. De bezoeker ontvangt “Perfectionistische leerlingen”, het nieuwe boek van Ard Nieuwenbroek.

Perfectionisme is een sluipmoordenaar

Kinderen dreigen steeds meer te bezwijken onder prestatiedruk. Ouders en leraren spelen daarin een belangrijke rol. Hoe kunnen zij voorkomen dat kinderen al vroeg opbranden? Orthopedagoog Ard Nieuwenbroek schreef een handleiding.

Tekst: Rianne Oosterom – Illustratie: Nanne Meulendijks – bron: Trouw woensdag 21 november 2018

Lees het volledige artikel »

Perfectionisme bij jongeren: een onderbelicht thema

Leerlingen die oneindig een toets voorbereiden, niet tevreden zijn met een 8 of een negatief zelfbeeld hebben. Herkenbaar? Dan heb je waarschijnlijk te maken met perfectionistische leerlingen. In dit artikel legt Ard Nieuwenbroek, auteur van het boek Perfectionistische leerlingen, je uit wat de signalen zijn.

Bron: Onderwijs van Morgen 13 november 2018

Lees hier het volledige artikel »

Onze jongste aanwinst

En opeens was ze er: een erg jonge kitten. Door mensen met zijn broertje, uit de auto gezet. Mookie heeft hem meteen opgenomen en de dierenarts heeft haar gezond verklaard. Haar naam: Spookie!

 

Feestelijk omeletje

Gelukt: onze jonge Bielefelder hennen hebben vandaag hun eerste ei gelegd. Tijd voor een feestelijk omeletje!

 

Middagsymposium Vechtende ouders en wanhopige kinderen

Middagsymposium over het begeleiden van kinderen tijdens een scheiding

17 april 2019 in De Poorterij in Zaltbommel.

Op het moment dat ouders, hopelijk tijdelijk, niet meer beschikbaar zijn in het geven van betrouwbare veiligheid aan hun kinderen is het een inspanningsverplichting van betekenisvolle omstanders om dat op een passende wijze wel te doen.

Veel begeleiders in het basis en voortgezet onderwijs nemen die uitdaging ook echt aan. Tijdens dit symposium verkennen we de mogelijkheden hoe je als school, zonder therapeutisch te handelen, van betekenis kan zijn voor deze uiterst kwetsbare leerlingen. We doen dat vanuit een praktijktheoretisch perspectief, aangevuld met concrete tips en suggesties.

Meer informatie en inschrijven »

Artikel in Dichterbij: Natuurlijke Coaching

Eén en één is soms meer dan twee. Dat geldt zeker voor Marleen Postma en Ard Nieuwenbroek. Een unieke samenwerking in Sint Oedenrode.

Tekst: Hanneke van der Velden – foto: Kim Balster – bron: Dichterbij magazine voor leden van Rabobank Hart van de Meierij zomer 2018

Marleen Postma, als kindercoach werkend met kinderen met een beperking, komt uit het verre Middenbeemster. De worstelingen die kinderen met bepaalde beperkingen kunnen hebben, raakte haar dusdanig dat ze er haar beroep van maakte om hen daar op die manier bij te helpen. Door bijvoorbeeld autisme of ADHD kunnen kinderen uit balans raken of stagneren in hun ontwikkeling. Maar denk ook aan kinderen die worstelen met levensthema’s zoals de echtscheiding van hun ouders. Als gepassioneerd coach zette ze zich zo al jaren actief in op veel scholen in Middenbeemster. De laatste jaren kwam daar een nieuwe impuls bij. Ze merkte dat het werken met paarden en honden een enorme meerwaarde heeft bij de coaching.

Lees het volledige artikel (PDF) »