Video-impressie: Perfectionistische leerlingen en hun leraren en ouders

21 november was een inspirerende dag, waarin de bezoekers veel geleerd en genoten hebben. Perfectionistische leerlingen zijn vaak onzichtbaar omdat ze goede cijfers halen. Regelmatig zetten ze zichzelf zo sterk onder druk dat ze er een angst- of dwangstoornis aan overhouden. Emiel van Doorn, Remco van der Drift en Ard Nieuwenbroek reikten nieuwe inzichten en handvaten om daar met leerlingen mee om te gaan aan. De bezoeker ontvangt “Perfectionistische leerlingen”, het nieuwe boek van Ard Nieuwenbroek.

Perfectionisme is een sluipmoordenaar

Kinderen dreigen steeds meer te bezwijken onder prestatiedruk. Ouders en leraren spelen daarin een belangrijke rol. Hoe kunnen zij voorkomen dat kinderen al vroeg opbranden? Orthopedagoog Ard Nieuwenbroek schreef een handleiding.

Tekst: Rianne Oosterom – Illustratie: Nanne Meulendijks – bron: Trouw woensdag 21 november 2018

Lees het volledige artikel »

Perfectionisme bij jongeren: een onderbelicht thema

Leerlingen die oneindig een toets voorbereiden, niet tevreden zijn met een 8 of een negatief zelfbeeld hebben. Herkenbaar? Dan heb je waarschijnlijk te maken met perfectionistische leerlingen. In dit artikel legt Ard Nieuwenbroek, auteur van het boek Perfectionistische leerlingen, je uit wat de signalen zijn.

Bron: Onderwijs van Morgen 13 november 2018

Lees hier het volledige artikel »

Onze jongste aanwinst

En opeens was ze er: een erg jonge kitten. Door mensen met zijn broertje, uit de auto gezet. Mookie heeft hem meteen opgenomen en de dierenarts heeft haar gezond verklaard. Haar naam: Spookie!

 

Feestelijk omeletje

Gelukt: onze jonge Bielefelder hennen hebben vandaag hun eerste ei gelegd. Tijd voor een feestelijk omeletje!

 

Middagsymposium Vechtende ouders en wanhopige kinderen

Middagsymposium over het begeleiden van kinderen tijdens een scheiding

17 april 2019 in De Poorterij in Zaltbommel.

Op het moment dat ouders, hopelijk tijdelijk, niet meer beschikbaar zijn in het geven van betrouwbare veiligheid aan hun kinderen is het een inspanningsverplichting van betekenisvolle omstanders om dat op een passende wijze wel te doen.

Veel begeleiders in het basis en voortgezet onderwijs nemen die uitdaging ook echt aan. Tijdens dit symposium verkennen we de mogelijkheden hoe je als school, zonder therapeutisch te handelen, van betekenis kan zijn voor deze uiterst kwetsbare leerlingen. We doen dat vanuit een praktijktheoretisch perspectief, aangevuld met concrete tips en suggesties.

Meer informatie en inschrijven »

Middagsymposium Help! Ik ben verlegen

Symposium over hoe om te gaan met verlegenheid bij kinderen

20 maart 2019 in De Poorterij in Zaltbommel.

Met speciaal aandacht voor wat iedere lesgever in en tijdens de les in het klaslokaal kan doen om faalangst bij leerlingen te voorkomen en te begeleiden.

In dit middagsymposium staan we stil bij de noodzaak om faalangst in de les praktisch aan te pakken. Daarnaast presenteren we methodieken die grotere succeservaringen bij leerlingen met faalangst opleveren in vergelijking met de gebruikelijke aanpak.

Meer informatie en inschrijven »

Middagsymposium Faalangst op school

Middagsymposium over faalangst op school.

23 januari 2019 in De Poorterij in Zaltbommel.

Met speciaal aandacht voor wat iedere lesgever in en tijdens de les in het klaslokaal kan doen om faalangst bij leerlingen te voorkomen en te begeleiden.

In dit middagsymposium staan we stil bij de noodzaak om faalangst in de les praktisch aan te pakken. Daarnaast presenteren we methodieken die grotere succeservaringen bij leerlingen met faalangst opleveren in vergelijking met de gebruikelijke aanpak.

Meer informatie en inschrijven »

Artikel in Dichterbij: Natuurlijke Coaching

Eén en één is soms meer dan twee. Dat geldt zeker voor Marleen Postma en Ard Nieuwenbroek. Een unieke samenwerking in Sint Oedenrode.

Tekst: Hanneke van der Velden – foto: Kim Balster – bron: Dichterbij magazine voor leden van Rabobank Hart van de Meierij zomer 2018

Marleen Postma, als kindercoach werkend met kinderen met een beperking, komt uit het verre Middenbeemster. De worstelingen die kinderen met bepaalde beperkingen kunnen hebben, raakte haar dusdanig dat ze er haar beroep van maakte om hen daar op die manier bij te helpen. Door bijvoorbeeld autisme of ADHD kunnen kinderen uit balans raken of stagneren in hun ontwikkeling. Maar denk ook aan kinderen die worstelen met levensthema’s zoals de echtscheiding van hun ouders. Als gepassioneerd coach zette ze zich zo al jaren actief in op veel scholen in Middenbeemster. De laatste jaren kwam daar een nieuwe impuls bij. Ze merkte dat het werken met paarden en honden een enorme meerwaarde heeft bij de coaching.

Lees het volledige artikel (PDF) »