Marleen Postma volgt opleiding tot hondencoach

Onze hulpverlener Marleen Postma is inmiddels in een ver gevorderd stadium bij de opleiding voor hondencoach. Ze krijgt naast veel interessante theorie ook veel tijd om te oefenen met onze coachhond Quincy of een hond van een andere deelnemer. Het blijkt dat Quincy heel enthousiast is met het oefenen en het maken van contact met andere honden en deelnemers. Naarmate de dagen vorderen wordt Quincy rustiger en ontspannen. Ook blijkt met oefenen dat Quincy goed de coachee ( degene die gecoacht wordt) kan spiegelen. Deze veelzijdige opleiding inspireert en verrijkt, zowel Quincy als Marleen, enorm.

Falen mag: Ard Nieuwenbroek in de Volkskrant aan het woord over falen

Hoe wordt je kind een doorzetter, zonder dat je zelf in een tijgerouder verandert?

E en kennis vertelde dat hij het moeilijk vindt dat zijn dochter snel opgeeft wanneer iets niet lukt, of het nou gaat om leren fietsen of het leggen van een puzzel. ‘Dat het niet lukt, maakt me eigenlijk niet uit, maar dat ze het niet probeert wel’, zei hij. Het is een vraag die meer ouders bezighoudt: hoe kun je je zoon of dochter stimuleren nieuwe dingen te proberen, zonder daarmee prestatiedruk te creëren?

Tekst: Anna van den Breemer – bron: De Volkskrant – donderdag 19 december 2019 – illustratie: Claudie de Cleen

Lees het volledige artikel »

Nieuwe masterclass van Ard Nieuwenbroek: Contextuele Methodieken

Methodieken in de hulpverlening worden meestal gezien als min of meer strak geprotocolleerde stappen die de hulpverlener zijn hulpvrager aanbiedt. Zoals bij sommige cognitief georiënteerde benaderingen gebeurt, waarbij de hulpverlener in een vooraf vastgelegd strak schema een aantal technieken op een vaste manier aanbiedt. Niet dat hierdoor de cognitieve therapieën minder waardevol zouden zijn, maar zo’n strak vastgelegde methodiek is niet effectief om de contextuele benadering een kans te geven. Bij contextuele methodieken wordt het accent verlegd; het planmatig handelen is een middel en geen doel. Dynamiek in dienst van de hulpvrager en niet in dienst van de hulpgever. In het najaar van 2020 verzorgt Ard Nieuwenbroek een intensieve en persoonlijke dag  die je weer energie en inspiratie geeft rond dit thema.

Lees meer en schrijf je tijdig in (maximaal slechts 16 deelnemers) »

foto: Judimage

Succesvolle bijvangst na opleiding tot faalangsttrainer

Onder controle

Monique Hijdra won haar ZZ-Zwaar dressuur debuut in Houten met Dirigent (v. Painted Black). “Ik zit er nog van te trippen, zo blij ben ik hiermee! Dit was onze derde start na een wedstrijdpauze. Ik heb een zoontje gekregen, en heb mijn paard vrijgegeven toen ik niet meer kon rijden vanwege de zwangerschap. Zo had Dirigent ook even ‘een momentje voor zichzelf’. Dit debuut was heel bijzonder voor mij. Ik heb best veel last van wedstrijdspanning en de drempel was nu hoger, omdat rijden op dit niveau al lang geleden is voor mij. Ik heb vanwege de spanning zelfs al eens moeten afgroeten, omdat ik een soort error kreeg. Ik volg een opleiding tot faalangstreductie-trainer. De dingen die ik daar heb geleerd, kan ik nu ook gebruiken voor mijn eigen wedstrijdstress. In Houten ging dat dus super! Ik ga deze tools ook inzetten bij mijn eigen leerlingen Ik ben namelijk coach en geef dressuurlessen.”

Inmiddels heeft Monique de opleiding tot faalangstreductie-trainer bij Ard Nieuwenbroek afgerond. Check www.pk4you.nl voor meer informatie.

Bron: Hoefslag nummer 17 – 12 november 2019 – Foto: Judimage

Marleen Postma start met opleiding tot hondencoach

Deze maand is Marleen Postma wederom gestart met een eigen opleidingstraject. Dit maal startte ze een opleiding tot hondencoach. Deze duurt tot het komende voorjaar en wordt gegeven door gerenommeerde opleiders in Diever, opleidingsinstituut ‘Coachen met honden’. We wensen Marleen en Quincy veel succes en uithoudingsvermogen bij deze pittige opleiding.

Praktische middag Niet thuisgeven

Hoe kunnen we thuiszitters effectief begeleiden

11 november 2020 in De Poorterij in Zaltbommel

Een verhelderende en praktische middag rond een uiterst complexe uitdaging, die ‘thuiszitters’ ons geven. Met inzichten van het net verschenen onderzoek van het Kohnstamm instituut, lezingen van Anton Horeweg en Ard Nieuwenbroek, en de praktijk aan het woord met Lisan van de Moosdijk : Route B van Zorgokee.

Meer informatie en inschrijven »

Middagsymposium Leren (van) Ongelukkig zijn

Waarom en hoe leren we onze leerlingen te leven met ongeluk en lastigheden?

9 december 2020 via livestream

Tijdens dit symposium gaat Prof. dr. Dirk de Wachter ons voor het eerst inzicht geven in wat het voor leerlingen en het onderwijs betekent dat we geobsedeerd zijn door geluk. Hij geeft samen met drs. Ard Nieuwenbroek mogelijkheden om leerlingen, en ouders, hierin te begeleiden in en buiten de les. Alle deelnemers ontvangen na afloop de Wachters bestseller ‘De kunst van het ongelukkig zijn.’

Meer informatie en inschrijven »

Nieuwe training van Ard Nieuwenbroek: Burn-out onder jongeren

Veel jongeren lijden, vaak ongezien, onder een burn-out. Verbonden met stress, perfectionisme en depressie. In het voorjaar 2020 verzorgt Ard Nieuwenbroek een driedaagse training rond dit thema.

Lees meer en schrijf je tijdig in (maximaal slechts 16 deelnemers) »

Vanaf vandaag AED-apparaat aanwezig in onze praktijk

Vanmorgen is in onze praktijk een AED apparaat geïnstalleerd. De afkorting AED staat voor ‘Automatisch Externe Defibrillator’. Een AED is een draagbaar apparaat dat wordt ingezet om het hartritme te herstellen bij een hartstilstand. Onze hulpverleenster Marleen Postma heeft daartoe een training gevolgd. Met deze AED wil OrthoHulp ook professionele zorg kunnen bieden bij fysieke calamiteiten.

Perfectionisme onder leerlingen

Faalangst komt vaak voort uit perfectionistisch zijn. En perfectionisme, zo blijkt uit onderzoek, neemt toe onder leerlingen. Ard Nieuwenbroek wijdt erover uit en geeft tips.

Perfectionisme is een onderschat probleem. In het Britse tijdschrift ‘Psychological Bulletin’ is onderzocht hoe generaties verschillen in de mate waarin ze lijden aan perfectionisme. Auteurs Curran en Hill hebben data van ruim 41.000 Britse, Canadese en Amerikaanse studenten geanalyseerd. Gemiddeld waren die twintig jaar. Ze konden putten uit 164 studies. De eerste was verschenen in 1989. In 2016 hebben zij hun onderzoek afgerond. De twintigjarigen van nu scoren hoger op perfectionisme dan de studenten van eind jaren tachtig. De onderzoekers zien een mogelijke verklaring in de veranderde samenleving. Die is individualistischer en materialistischer geworden. Daardoor is de competitiedrang gegroeid en die kan weer leiden tot irreële verwachtingen.

Tekst: Ard Nieuwenbroek – bron: Bij de Les 1 – Faalnummer – september 2019

Lees het volledige artikel »