
Middagsymposium Leren (van) Ongelukkig zijn
Waarom en hoe leren we onze leerlingen te leven met ongeluk en lastigheden?
9 december 2020 via livestream
Tijdens dit symposium gaat Prof. dr. Dirk de Wachter ons voor het eerst inzicht geven in wat het voor leerlingen en het onderwijs betekent dat we geobsedeerd zijn door geluk. Hij geeft samen met drs. Ard Nieuwenbroek mogelijkheden om leerlingen, en ouders, hierin te begeleiden in en buiten de les. Alle deelnemers ontvangen na afloop de Wachters bestseller ‘De kunst van het ongelukkig zijn.’

Nieuwe training van Ard Nieuwenbroek: Burn-out onder jongeren
Veel jongeren lijden, vaak ongezien, onder een burn-out. Verbonden met stress, perfectionisme en depressie. In het voorjaar 2020 verzorgt Ard Nieuwenbroek een driedaagse training rond dit thema.
Lees meer en schrijf je tijdig in (maximaal slechts 16 deelnemers) »

Vanaf vandaag AED-apparaat aanwezig in onze praktijk
Vanmorgen is in onze praktijk een AED apparaat geïnstalleerd. De afkorting AED staat voor ‘Automatisch Externe Defibrillator’. Een AED is een draagbaar apparaat dat wordt ingezet om het hartritme te herstellen bij een hartstilstand. Onze hulpverleenster Marleen Postma heeft daartoe een training gevolgd. Met deze AED wil OrthoHulp ook professionele zorg kunnen bieden bij fysieke calamiteiten.

Perfectionisme onder leerlingen
Faalangst komt vaak voort uit perfectionistisch zijn. En perfectionisme, zo blijkt uit onderzoek, neemt toe onder leerlingen. Ard Nieuwenbroek wijdt erover uit en geeft tips.
Perfectionisme is een onderschat probleem. In het Britse tijdschrift ‘Psychological Bulletin’ is onderzocht hoe generaties verschillen in de mate waarin ze lijden aan perfectionisme. Auteurs Curran en Hill hebben data van ruim 41.000 Britse, Canadese en Amerikaanse studenten geanalyseerd. Gemiddeld waren die twintig jaar. Ze konden putten uit 164 studies. De eerste was verschenen in 1989. In 2016 hebben zij hun onderzoek afgerond. De twintigjarigen van nu scoren hoger op perfectionisme dan de studenten van eind jaren tachtig. De onderzoekers zien een mogelijke verklaring in de veranderde samenleving. Die is individualistischer en materialistischer geworden. Daardoor is de competitiedrang gegroeid en die kan weer leiden tot irreële verwachtingen.
Tekst: Ard Nieuwenbroek – bron: Bij de Les 1 – Faalnummer – september 2019

Geslaagd!
Deze zomer is onze hulpverleenster Marleen Postma geslaagd na de jaaropleiding tot paardencoach. Ze heeft de vaktraining ‘Interventies met het paard’ met de kwalificatie ‘goed’ afgerond. We zijn trots op dit resultaat dat leidt tot een nog professionelere supervisie!

Perfectionisme: een onderschat probleem
Perfectionisme bij jongeren is een onderbelicht thema. Immers, ‘het gaat toch goed?’ Maar de goede schoolresultaten verbloemen vaak een pijnlijk leven vol angst, dwang en een loerende burn-out. De praktijk wijst uit dat veel dertigjarigen met een burn-out of dwangprobleem vaak een lange geschiedenis hebben van een niet-onderkende en niet-begeleide vorm van perfectionisme.
Tekst: Ard Nieuwenbroek – bron: LBBO Beter Begeleiden Maart 2019

Perfectionisme onder leerlingen: Een onderschat probleem!
Perfectionisme is een onderschat probleem. Uit onderzoek (2016) van Curran en Hill, gepubliceerd in het Britse tijdschrift Psychological Bulletin, blijkt dat de 20-jarigen van nu hoger (12 procent) scoren op perfectionisme dan studenten van eind jaren tachtig (7,5 procent). De onderzoekers analyseerden data van 41.000 Britse, Canadese en Amerikaanse studenten die uit 164 studies kwamen (looptijd tussen 1989 en 2016). De onderzoekers zien een mogelijke verklaring in onze samenleving die individualistischer en materialistischer is geworden. Daardoor is de competitiedrang gegroeid en dat kan weer leiden tot irreële verwachtingen. Orthopedagoog Ard Nieuwenbroek schreef er onlangs het boek Perfectionistische leerlingen over.
Tekst: Ard Nieuwenbroek – bron: TIJDSCHRIFT VOOR REMEDIAL TEACHING 2019 | #1

Ard Nieuwenbroek verzorgt de komende maanden verschillende lezingen en trainingen
Ard Nieuwenbroek verzorgt de komende maanden verschillende interessante lezingen op congressen van Centrum voor Educatie en Supervisie. Daarnaast is hij actief in het verzorgen van diverse trainingen onder de vlag van Centrum voor Educatie en Supervisie en vanuit OrthoHulp. Meer informatie over deze trainingen en lezingen vindt u hier: https://orthohulp.nl/trainingen-en-lezingen/

Video-impressie: Perfectionistische leerlingen en hun leraren en ouders
21 november was een inspirerende dag, waarin de bezoekers veel geleerd en genoten hebben. Perfectionistische leerlingen zijn vaak onzichtbaar omdat ze goede cijfers halen. Regelmatig zetten ze zichzelf zo sterk onder druk dat ze er een angst- of dwangstoornis aan overhouden. Emiel van Doorn, Remco van der Drift en Ard Nieuwenbroek reikten nieuwe inzichten en handvaten om daar met leerlingen mee om te gaan aan. De bezoeker ontvangt “Perfectionistische leerlingen”, het nieuwe boek van Ard Nieuwenbroek.

Perfectionisme is een sluipmoordenaar
Kinderen dreigen steeds meer te bezwijken onder prestatiedruk. Ouders en leraren spelen daarin een belangrijke rol. Hoe kunnen zij voorkomen dat kinderen al vroeg opbranden? Orthopedagoog Ard Nieuwenbroek schreef een handleiding.
Tekst: Rianne Oosterom – Illustratie: Nanne Meulendijks – bron: Trouw woensdag 21 november 2018