Driedaagse training – Leren praten met suïcidale leerlingen
De eerste reflex die je kunt hebben als iemand zegt aan zelfdoding te denken is: “Dat moet je niet doen. Doe geen domme dingen. Wees niet zo gek.” Waarschijnlijk heeft een leerling dat ook tegen zichzelf gezegd. En toch is de gedachte er nog. Het heeft dan ook weinig zin om de gedachte aan zelfdoding te bekritiseren. Het is beter om begrip en medeleven te tonen. In het najaar van 2020 verzorgt Ard Nieuwenbroek een driedaagse training rond dit thema.
Lees meer en schrijf je tijdig in (maximaal slechts 16 deelnemers) »
Feedback na twaalf jaar
Een mooie en actuele feedback van iemand waarmee ik lang geleden in de praktijk intense gesprekken heb mogen voeren. Nu komt deze reactie! Lezenswaardig…
In deze moeilijke tijd met de lock-down door het Coronavirus denk ik terug aan onze gesprekken. Vooral aan één specifiek onderwerp. Ik heb er zelfs de verslagen voor terug gelezen die ik in die tijd van onze negen gesprekken heb gemaakt. Het betreft dit stukje uit ons vijfde gesprek:
“Mijn opvatting van het hoogst bereikbare is; een staat van autonomie, waarin je niets of niemand nodig hebt om je gelukkig te voelen. Alleen op een eilandje, kluizenaarschap in een hutje in het bos. Ook hier zit weer die paradox; verlangen naar eenzaamheid en er tegelijk bang voor zijn of er in ieder geval heel verdrietig van worden. Ard is het niet eens met de stelling dat volstrekte autonomie het hoogst haalbare is. Hij vertelt over een filosoof, Levinas, die juist stelt dat een mens pas mens is en wordt in de verbinding met de ander. Ard denkt dat in mij juist het verlangen naar verbinding heel sterk is.”
Ik merk in de situatie waar we nu in zitten hoe waar dat laatste is. Behalve dat alle dagen hetzelfde en dus saai zijn, mis ik heel erg de verbinding met andere mensen. In de eerste plaats natuurlijk met mijn kinderen en kleinkinderen.
Paardencoaching: een uitdagende combinatie
Weer een nieuw artikel van Marleen Postma
In het magazine van de VCW (Vereniging voor Contextueel Werkers) staat in het maartnummer het nieuwste artikel van Marleen Postma. Een artikel waar we opvallend veel positieve reacties op krijgen! Veel leesplezier, en als je vragen hebt, of belangstelling voor een paarden sessie, bel of mail ons rustig!
Tekst: Marleen Postma – bron: Vakblad voor Contextuele Hulpverlening jaargang 25 nr. 1 – maart 2020
Het wordt steeds duidelijker dat dieren ons kunnen helpen om in evenwicht te komen. Zowel bij kinderen als volwassenen. In Nederland heeft deze benadering, ook wel paardencoaching genoemd, een grote vlucht genomen. Sinds een aantal jaren combineer ik contextuele begeleiding met paardencoaching. Het is een ontdekkingstocht geworden. Voor mezelf, mijn paarden Bo en Bachelor, en de mensen die ik begeleid. In dit artikel wil ik graag enkele uitgangspunten en ervaringen delen.
Verschoven activiteiten
De trainingen ‘Burn out onder jongeren’ en ‘Masterclass Contextuele methodieken’ verschuiven naar het najaar. Inschrijven voor de ‘Masterclass Contextuele methodieken’ is nog steeds mogelijk. De nieuwe data maken we volgende week bekend!
Marleen Postma volgt opleiding tot hondencoach
Onze hulpverlener Marleen Postma is inmiddels in een ver gevorderd stadium bij de opleiding voor hondencoach. Ze krijgt naast veel interessante theorie ook veel tijd om te oefenen met onze coachhond Quincy of een hond van een andere deelnemer. Het blijkt dat Quincy heel enthousiast is met het oefenen en het maken van contact met andere honden en deelnemers. Naarmate de dagen vorderen wordt Quincy rustiger en ontspannen. Ook blijkt met oefenen dat Quincy goed de coachee ( degene die gecoacht wordt) kan spiegelen. Deze veelzijdige opleiding inspireert en verrijkt, zowel Quincy als Marleen, enorm.
Falen mag: Ard Nieuwenbroek in de Volkskrant aan het woord over falen
Hoe wordt je kind een doorzetter, zonder dat je zelf in een tijgerouder verandert?
E en kennis vertelde dat hij het moeilijk vindt dat zijn dochter snel opgeeft wanneer iets niet lukt, of het nou gaat om leren fietsen of het leggen van een puzzel. ‘Dat het niet lukt, maakt me eigenlijk niet uit, maar dat ze het niet probeert wel’, zei hij. Het is een vraag die meer ouders bezighoudt: hoe kun je je zoon of dochter stimuleren nieuwe dingen te proberen, zonder daarmee prestatiedruk te creëren?
Tekst: Anna van den Breemer – bron: De Volkskrant – donderdag 19 december 2019 – illustratie: Claudie de Cleen
Nieuwe masterclass van Ard Nieuwenbroek: Contextuele Methodieken
Methodieken in de hulpverlening worden meestal gezien als min of meer strak geprotocolleerde stappen die de hulpverlener zijn hulpvrager aanbiedt. Zoals bij sommige cognitief georiënteerde benaderingen gebeurt, waarbij de hulpverlener in een vooraf vastgelegd strak schema een aantal technieken op een vaste manier aanbiedt. Niet dat hierdoor de cognitieve therapieën minder waardevol zouden zijn, maar zo’n strak vastgelegde methodiek is niet effectief om de contextuele benadering een kans te geven. Bij contextuele methodieken wordt het accent verlegd; het planmatig handelen is een middel en geen doel. Dynamiek in dienst van de hulpvrager en niet in dienst van de hulpgever. In het najaar van 2020 verzorgt Ard Nieuwenbroek een intensieve en persoonlijke dag die je weer energie en inspiratie geeft rond dit thema.
Lees meer en schrijf je tijdig in (maximaal slechts 16 deelnemers) »
Succesvolle bijvangst na opleiding tot faalangsttrainer
Onder controle
Monique Hijdra won haar ZZ-Zwaar dressuur debuut in Houten met Dirigent (v. Painted Black). “Ik zit er nog van te trippen, zo blij ben ik hiermee! Dit was onze derde start na een wedstrijdpauze. Ik heb een zoontje gekregen, en heb mijn paard vrijgegeven toen ik niet meer kon rijden vanwege de zwangerschap. Zo had Dirigent ook even ‘een momentje voor zichzelf’. Dit debuut was heel bijzonder voor mij. Ik heb best veel last van wedstrijdspanning en de drempel was nu hoger, omdat rijden op dit niveau al lang geleden is voor mij. Ik heb vanwege de spanning zelfs al eens moeten afgroeten, omdat ik een soort error kreeg. Ik volg een opleiding tot faalangstreductie-trainer. De dingen die ik daar heb geleerd, kan ik nu ook gebruiken voor mijn eigen wedstrijdstress. In Houten ging dat dus super! Ik ga deze tools ook inzetten bij mijn eigen leerlingen Ik ben namelijk coach en geef dressuurlessen.”
Inmiddels heeft Monique de opleiding tot faalangstreductie-trainer bij Ard Nieuwenbroek afgerond. Check www.pk4you.nl voor meer informatie.
Bron: Hoefslag nummer 17 – 12 november 2019 – Foto: Judimage
Marleen Postma start met opleiding tot hondencoach
Deze maand is Marleen Postma wederom gestart met een eigen opleidingstraject. Dit maal startte ze een opleiding tot hondencoach. Deze duurt tot het komende voorjaar en wordt gegeven door gerenommeerde opleiders in Diever, opleidingsinstituut ‘Coachen met honden’. We wensen Marleen en Quincy veel succes en uithoudingsvermogen bij deze pittige opleiding.
Praktische middag Niet thuisgeven
Hoe kunnen we thuiszitters effectief begeleiden
11 november 2020 in De Poorterij in Zaltbommel
Een verhelderende en praktische middag rond een uiterst complexe uitdaging, die ‘thuiszitters’ ons geven. Met inzichten van het net verschenen onderzoek van het Kohnstamm instituut, lezingen van Anton Horeweg en Ard Nieuwenbroek, en de praktijk aan het woord met Lisan van de Moosdijk : Route B van Zorgokee.