Landelijke aandacht voor symposium ‘Leren van ongelukkig zijn’

Aantal jongeren met suïcidale klachten, of dat aan de drugs raakt, stijgt: ‘Alle parameters staan op rood’

Scholen moeten worstelende jongeren beter door de coronatijd loodsen. Door de coronacrisis zien de Belgische toppsychiater Dirk de Wachter en psychotherapeut Ard Nieuwenbroek het aantal jongeren met suïcidale klachten, of dat aan de drugs raakt, stijgen. ‘Alle parameters staan op rood’.

Tekst: Ellen van Gaalen – bron: Algemeen Dagblad – zaterdag 5 december 2020

De Belgische psychiater Dirk de Wachter krijgt aan de lopende band hulpvragen van jongeren die het moeilijk hebben, zegt hij in een interview met deze site. Hij en psychotherapeut Ard Nieuwenbroek stellen dat er op scholen structureler aandacht moet zijn voor de tegenslagen in het leven van leerlingen. Ze vinden dat scholen niet alleen af en toe een mentoruur moeten gebruiken om over ongeluk te praten, maar ook in andere lessen.

Lees verder op ad.nl »

Cadeauvoucher!

Soms is het moeilijk een passend cadeautje voor iemand te vinden. Bij OrthoHulp kun je, vanaf 1 september, een origineel cadeau kopen. Een coaching voucher (€ 55,00) waarbij je iemand een coaching sessie van drie kwartier aanbiedt bij OrthoHulp. Wil je er een bestellen? Mail dan naar info@orthohulp.nl en binnen 24 uur heb je de feestelijke voucher digitaal in je postbus.

Marleen Postma officieel hondencoach

Na met succes de opleiding tot hondencoach te hebben gevolgd is Marleen Postma nu officieel gediplomeerd hondencoach. Een hele prestatie waar we trots op zijn. Fijn dat de begeleiding binnen Ortho Hulp wederom een kwaliteitsimpuls heeft gekregen!

Driedaagse training – Leren praten met suïcidale leerlingen

De eerste reflex die je kunt hebben als iemand zegt aan zelfdoding te denken is: “Dat moet je niet doen. Doe geen domme dingen. Wees niet zo gek.” Waarschijnlijk heeft een leerling dat ook tegen zichzelf gezegd. En toch is de gedachte er nog. Het heeft dan ook weinig zin om de gedachte aan zelfdoding te bekritiseren. Het is beter om begrip en medeleven te tonen. In het najaar van 2020 verzorgt Ard Nieuwenbroek een driedaagse training rond dit thema.

Lees meer en schrijf je tijdig in (maximaal slechts 16 deelnemers) »

Feedback na twaalf jaar

Een mooie en actuele feedback van iemand waarmee ik lang geleden in de praktijk intense gesprekken heb mogen voeren. Nu komt deze reactie! Lezenswaardig…

In deze moeilijke tijd met de lock-down door het Coronavirus denk ik terug aan onze gesprekken. Vooral aan één specifiek onderwerp. Ik heb er zelfs de verslagen voor terug gelezen die ik in die tijd van onze negen gesprekken heb gemaakt. Het betreft dit stukje uit ons vijfde gesprek:

“Mijn opvatting van het hoogst bereikbare is; een staat van autonomie, waarin je niets of niemand nodig hebt om je gelukkig te voelen. Alleen op een eilandje, kluizenaarschap in een hutje in het bos. Ook hier zit weer die paradox; verlangen naar eenzaamheid en er tegelijk bang voor zijn of er in ieder geval heel verdrietig van  worden. Ard is het niet eens met de stelling dat volstrekte autonomie het hoogst haalbare is. Hij vertelt over een filosoof, Levinas, die juist stelt dat een mens pas mens is en wordt in de verbinding met de ander. Ard denkt dat in mij juist het verlangen naar verbinding heel sterk is.”

Ik merk in de situatie waar we nu in zitten hoe waar dat laatste is. Behalve dat alle dagen hetzelfde en dus saai zijn, mis ik heel erg de verbinding met andere mensen. In de eerste plaats natuurlijk met mijn kinderen en kleinkinderen.

Paardencoaching: een uitdagende combinatie

Weer een nieuw artikel van Marleen Postma

In het magazine van de VCW (Vereniging voor Contextueel Werkers) staat in het maartnummer het nieuwste artikel van Marleen Postma. Een artikel waar we opvallend veel positieve reacties op krijgen! Veel leesplezier, en als je vragen hebt, of belangstelling voor een paarden sessie, bel of mail ons rustig!

Tekst: Marleen Postma – bron: Vakblad voor Contextuele Hulpverlening jaargang 25 nr. 1 – maart 2020

Het wordt steeds duidelijker dat dieren ons kunnen helpen om in evenwicht te komen. Zowel bij kinderen als volwassenen. In Nederland heeft deze benadering, ook wel paardencoaching genoemd, een grote vlucht genomen. Sinds een aantal jaren combineer ik contextuele begeleiding met paardencoaching. Het is een ontdekkingstocht geworden. Voor mezelf, mijn paarden Bo en Bachelor, en de mensen die ik begeleid. In dit artikel wil ik graag enkele uitgangspunten en ervaringen delen.

Lees het volledige artikel »

Verschoven activiteiten

De trainingen ‘Burn out onder jongeren’  en ‘Masterclass Contextuele methodieken’  verschuiven naar het najaar. Inschrijven voor de ‘Masterclass Contextuele methodieken’  is nog steeds mogelijk. De nieuwe data maken we volgende week bekend!

Marleen Postma volgt opleiding tot hondencoach

Onze hulpverlener Marleen Postma is inmiddels in een ver gevorderd stadium bij de opleiding voor hondencoach. Ze krijgt naast veel interessante theorie ook veel tijd om te oefenen met onze coachhond Quincy of een hond van een andere deelnemer. Het blijkt dat Quincy heel enthousiast is met het oefenen en het maken van contact met andere honden en deelnemers. Naarmate de dagen vorderen wordt Quincy rustiger en ontspannen. Ook blijkt met oefenen dat Quincy goed de coachee ( degene die gecoacht wordt) kan spiegelen. Deze veelzijdige opleiding inspireert en verrijkt, zowel Quincy als Marleen, enorm.

Falen mag: Ard Nieuwenbroek in de Volkskrant aan het woord over falen

Hoe wordt je kind een doorzetter, zonder dat je zelf in een tijgerouder verandert?

E en kennis vertelde dat hij het moeilijk vindt dat zijn dochter snel opgeeft wanneer iets niet lukt, of het nou gaat om leren fietsen of het leggen van een puzzel. ‘Dat het niet lukt, maakt me eigenlijk niet uit, maar dat ze het niet probeert wel’, zei hij. Het is een vraag die meer ouders bezighoudt: hoe kun je je zoon of dochter stimuleren nieuwe dingen te proberen, zonder daarmee prestatiedruk te creëren?

Tekst: Anna van den Breemer – bron: De Volkskrant – donderdag 19 december 2019 – illustratie: Claudie de Cleen

Lees het volledige artikel »

Nieuwe masterclass van Ard Nieuwenbroek: Contextuele Methodieken

Methodieken in de hulpverlening worden meestal gezien als min of meer strak geprotocolleerde stappen die de hulpverlener zijn hulpvrager aanbiedt. Zoals bij sommige cognitief georiënteerde benaderingen gebeurt, waarbij de hulpverlener in een vooraf vastgelegd strak schema een aantal technieken op een vaste manier aanbiedt. Niet dat hierdoor de cognitieve therapieën minder waardevol zouden zijn, maar zo’n strak vastgelegde methodiek is niet effectief om de contextuele benadering een kans te geven. Bij contextuele methodieken wordt het accent verlegd; het planmatig handelen is een middel en geen doel. Dynamiek in dienst van de hulpvrager en niet in dienst van de hulpgever. In het najaar van 2020 verzorgt Ard Nieuwenbroek een intensieve en persoonlijke dag  die je weer energie en inspiratie geeft rond dit thema.

Lees meer en schrijf je tijdig in (maximaal slechts 16 deelnemers) »