Basisartikelen

Klik op de titel om het gewenste artikel te openen.

Zwak, ziek en misselijk (pdf)
auteurs: Leendert van Genderen en Marinka Brandwijk
Elke school heeft regels als het gaat om ongeoorloofd verzuim, maar hoe zit het met geoorloofd verzuim? Bij geoorloofd verzuim gaat het bijvoorbeeld over ziekteverzuim, over leerlingen die ziek gemeld worden door hun ouders. Soms gebeurt dit zo vaak dat de schoolresultaten er onder gaan lijden.

Gedragsstoornissen van kinderen zijn een opvoedingsprobleem (pdf)
auteur: Nico Krols
“ADHD wordt een levensstijl.” Het gaat niet goed met de kinderen. Liefst één op vier zou met een gedragsstoornis kampen, gaande van ADHD tot lichte vormen van autisme. Professor Paul Verhaeghe (UGent) wil hun problemen geen stoornis noemen. “Het probleem een dergelijke naam geven is er in dit geval een probleem van maken.” Het fenomeen schuilt volgens hem dieper en is zeker niet met medicijnen op te lossen. “Kinderen hebben van thuis uit geen houvast meer en zijn gebaat met meer aandacht van hun ouders.”

De angst achter de eetstoornis (pdf)
auteur: Patricia Bos
Wat maakt dat de leerling met de eetstoornis zo lastig te herkennen is? Omdat de kans heel klein is dat de leerling er uit zichzelf iets over zal zeggen. School is dé plek om te signaleren.

Vreemd gedrag!? Borderline, een wisselend beeld (pdf)
auteur: Dr. Martine Delfos
Over borderline: vreemd gedrag met een wisselend beeld. Martine Delfos beschrijft op haar eigen heldere manier over de persoonlijkheidsstoornis Borderline.

Adoptie, hechting en loyaliteit (pdf)
auteur: Jos van Duinen
Het feit dat je ouders je het leven geven, maakt dat je onvoorwaardelijk met hen verbonden blijft. Wat er ook gebeurt. Als dat ‘wat’ adoptie is, komt er een tweede ouderpaar in het leven van een kind. Aan die ouders kan het loyaal worden, loyaliteit verwerven

Ik wil de beste kunnen zijn (pdf)
auteur: Sander Reinalda
Door Sander Reinalda, die een indringend licht laat schijnen op (on)uitvoerbare opdrachten die je soms van huis uit mee krijgt.

Faalangst bij dyslexie (pdf)
Veel volwassenen met dyslexie hebben last van faalangst. Zij hebben het gevoel niet te kunnen voldoen aan de eisen van collega’s of leidinggevenden en gaan daardoor bepaalde werkzaamheden uit de weg of voeren deze onder veel stress uit.

Hoogsensitiviteit en faalangst – Laten we ze niet verwarren! (pdf)
Hoogsensitieve kinderen zijn gevoelig voor overprikkeling. Dit laten zij zien in uiteenlopend gedrag. Niet zelden trekken zij zich terug om zich te beschermen en de hoeveelheid prikkels te verminderen. De manier waarop het kind zich uit, doet vermoeden dat hij faalangstig is. Maar is dat wel zo? In dit artikel verkennen we de achtergrond van faalangst en de angsten van hoogsensitieve kinderen.

Faalangst: een dobbelsteen met zes zijden (pdf)
Het probleem faalangst kun je van meerdere kanten bekijken. Dit veelzijdig artikel geeft een schat aan informatie.

Faalangst, niet van een vreemde! (pdf)
Hoe kom je eigenlijk aan faalangst? Welke rol speelt je familie daarbij?

Prestatie-angst op het werk (pdf)
auteurs: Ard Nieuwenbroek en Jan Ruigrok
Een boeiend artikel over prestatie-angst op het werk

Paardencoaching: het paard als spiegel (website)
auteur: Lotty Rothuizen
In onze zoektocht naar mensen die hun verhaal willen delen over hun ervaring met psychische kwetsbaarheid, komt er van alles op ons pad. Ervaringsverhalen, herstelverhalen en hulpverlenersverhalen. Toen Lindsay Couweleers, eigenaar van Misty PaardenCoaching ons een mail stuurde, was onze interesse meteen gewekt.

Waarom coachen / trainen met (therapie)hond? (website)
auteur: juffieanders.nl
In het buitenland is het al veel ‘normaler’ maar ook in Nederland groeit de belangstelling voor de positieve invloed van dieren op mensen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat (onder andere) honden bijdragen aan ons welzijn. “Honden spiegelen ons gedrag, ver- en beoordelen niet maar reageren puur op ons gedrag”. Als wij als mensen hier oog voor hebben zijn honden prachtige leermeesters!