Waarom werken met dieren?

Het wordt steeds duidelijker dat dieren ons kunnen helpen om in evenwicht te komen. Zowel bij kinderen als volwassenen. In Nederland heeft deze benadering (ook wel paardencoaching genoemd) een grote vlucht genomen.

Paardencoaching


Onze contextueel therapeut Marleen Postma heeft zich hierin gespecialiseerd. Je kunt in onze praktijk kiezen voor deze benadering of voor een combinatie van coaching/supervisie en het werken met paard en/of hond.

Lees hier meer over paardencoaching »

Executieve functies

Voor veel kinderen vinden de leerproblemen haar oorsprong in het gebrekkig ontwikkeld zijn van de zogenaamde executieve functies. In het werken met paarden is inmiddels wetenschappelijk bewijs geleverd dat hiermee deze executieve functies zich spectaculair ontwikkelen ten bate van het cognitieve leren.

Lees hier meer over executieve functies bij het leren met paarden »

Onze coachhond Quincy


Quincy is naast een gezinshond, ook een Coach-hond. Zij wordt gecertificeerd als Therapiehond. Marleen gaat, als Quincy begin mei 2019 een jaar oud wordt, de opleiding Dierondersteunende Therapie volgen. Quincy is een Ierse, blonde Golden Retriever , een teefje (meisje) van nu nog geen jaar oud. Zij woont bij ons in huis en maakt deel uit van ons gezin. Quincy is veelzijdig, leergierig, speels en gevoelig. Zij helpt kinderen op weg, zonder woorden, maar door er gewoon te zijn en de kinderen te accepteren en respecteren wie ze zijn. Zonder oordeel, een spiegel, een maatje. Puur en oprecht. Golden Retrievers staan bekend om hun leervermogen, loyaliteit, sensitiviteit en zachtaardigheid. Door haar blonde verschijning straalt ze voor kinderen iets liefs uit en maakt zij snel en makkelijk contact.

Onze poezen Mookie en Spookie


Poezen vertonen ambivalent en verwarrend gedrag dat enorm vergelijkbaar met dat van de mens. Misschien juist daarom hebben gedragstechnieken zoals ‘therapie met katten’ onlangs erkenning gekregen op het gebied van emotionele gezondheid. Hippotherapie heeft al jarenlang ongelooflijke resultaten opgeleverd bij kinderen die problemen hebben met hun zelfbeeld of zich bevinden in het autistisch spectrum. Hoewel er geen wetenschappelijke basis is om het te bewijzen is het duidelijk dat complementaire therapie de motorische en emotionele vaardigheden van patiënten bevordert. Op dezelfde manier heeft therapie met katten aangetoond dat het gezelschap van een kat fysieke en psychologische verbeteringen oplevert. Hoewel het onmogelijk lijkt hebben katten een positievere invloed dan de meeste mensen denken.Therapie met katten behandelt problemen die te maken hebben met angsten, stress en depressie. In onze praktijk merken we vaak dat sommige cliënten beter,intenser en sneller bij hun emoties kunnen komen op het moment dat een van onze poezen aaibaar aanwezig is. Het is vaak ontroerend te merken welke zachte en ontwapenende invloed Moookie en Spookie hebben.

Onze Bielefelders


Onze vijf Bielefelders worden vooral ingezet als we werken met kinderen die last hebben van angsten. Binnen de kippenren oefenen we geduldig met afstand en nabijheid. Uiteindelijk komen we zover dat het kind, na het verleiden van de kippen met graan, een kip op schoot neemt en aait. Wonderlijk is dan tegelijk hoe dat kind vaak gaat spreken met de kip die op dat moment zich heeft overgegeven aan het strelen van dat kind. Hele ‘internal speech’ gesprekken worden er zo gevoerd. Soms minutenlang. Een wonderlijke en helende ervaring.