Een masterclass van Ard Nieuwenbroek in jouw school?

Misschien een idee voor 2023…

Jullie kennen Ard Nieuwenbroek van Ortho Hulp als trainer/inleider vooral buiten je eigen werkplek. In Zaltbommel, Eindhoven of Utrecht. In het eerste half jaar van 2023 heeft Ard echter beperkt ruimte gemaakt om ook op enkele scholen, op eigen locatie dus, een Masterclass van een losse dag te verzorgen. Bedoeld voor begeleiders in jouw school met basiservaring, dat wel. Met een maximum groepsgrootte van 12 deelnemers.

“Perfectionisme bij leerlingen is een sluipmoordenaar”

Volgens Brits onderzoek (2017) neemt perfectionisme onder jongeren sinds de jaren 80 toe. De onderzoekers vermoeden een link met lager psychisch welbevinden. Specialist Ard Nieuwenbroek sluit zich daarbij aan. “Perfectionisme wordt getriggerd door faalangst. Zorg er als leraar voor dat die geen munitie krijgt.”

Nieuw boek: ‘Geven en ontvangen, in contact met jongeren’

Deze week verscheen een nieuw boek van Ard Nieuwenbroek wat hij schreef samen met Judith Kimenai. Een boek met de bijzondere titel: ‘Geven en ontvangen, in contact met jongeren’.

Symposium ‘Straffen voorbij’ groot succes!

Middagsymposium met drie Nederlandse topdeskundigen: dr. Martine F. Delfos, Jan Ruigrok en drs. Ard Nieuwenbroek

Op woensdag 19 januari 2022 organiseerde OrthoHulp een uitdagend middagsymposium met als titel ‘Straffen voorbij’.

Masterclass voor faalangsttrainers

Masterclass door dè Nederlandse faalangstdeskundige bij uitstek; Ard Nieuwenbroek

Op woensdag 14 december 2022 organiseert OrthoHulp een masterclass voor faalangsttrainers.

Themadag ‘Krassende leerlingen’

Een praktische themadag door Ard Nieuwenbroek

Op woensdag 6 april 2022 organiseert OrthoHulp een themadag met het onderwerp ‘Krassende leerlingen’.

Symposium ’Straffen voorbij’

Middagsymposium met drie Nederlandse topdeskundigen: dr. Martine F. Delfos, Jan Ruigrok en drs. Ard Nieuwenbroek

Op woensdag 19 januari 2022 organiseert OrthoHulp een uitdagend middagsymposium met als titel ‘Straffen voorbij’.

Binnen het onderwijs is er een pedagogisch-didactische context. Doel van iedere leerkracht en begeleider is om jongeren in staat te stellen om persoonlijk en cognitief te groeien. In het pedagogisch handelen zit, naast vele andere componenten, het straffen en belonen. Over met name straffen wordt nogal verschillend gedacht. Meestal gebruikt als correctie op ongewenst en soms onveilig gedrag van jongeren. Straffen leidt lang niet altijd tot het gewenste resultaat: gedragsverandering van de jongere. Sterker nog: soms leidt straffen tot een verslechtering. Dit is zeker het geval bij jongeren in het autistisch spectrum. Dit symposium verkent waarom en wanneer straffen niet tot het gewenste resultaat leidt. En wat de alternatieven zijn.

Lees hier meer en schrijf je in »

Nieuwe herziene versie ‘Tussen thuis en school’

Net verschenen: de totaal herziene uitgave van ‘Tussen thuis en school – Handboek contextuele leerlingbegeleiding’

Met actualiseringen en uitbreiding met vijf hoofdstukken. De mede-auteurs van Ard hebben dit keer niet kunnen meewerken. Piet Gieles is al enkele jaren overleden en Wim van Mulligen kampt met zijn gezondheid. We zijn trots op dit boek, dat oorspronkelijk in 2001 verscheen en inmiddels een standaard werk is geworden in vele opleidingen.

Meer info en bestellen »

Compact Contact: intensief ‘op afstand’ leren over depressieve leerlingen

Volgens zeer recent onderzoek van de Nederlandse ggz hebben jongeren door corona op dit moment meer stress, last van depressies, suïcidaliteit en krijgen ze te maken met risicovolle situaties. Dat wordt vooral veroorzaakt door een gebrek aan werkelijk contact met volwassenen.

“De problemen die we zien zijn acuut en moeten geadresseerd worden om groepen die nu al door het ijs dreigen te zakken, te helpen. Daarbij is extra oog nodig voor kinderen en jongeren”, aldus de organisatie.

OrthoHulp wil hierin, laagdrempelig en snel, handvatten bieden aan het onderwijs in de vorm van het ‘Compact Contact’ trainingspakket. Gemakkelijk te volgen van achter de computer!

Lees hier meer en schrijf je in »

Duaal Digitaal – NLP: Doe er wat mee!

Duaal Digitaal is een nieuw digitaal leeraanbod over hoe je NLP in kunt zetten! Neurolinguïstisch programmeren (NLP) is momenteel een van de meest verfijnde en doelmatige methodes die je helpt effectief te communiceren. Voor begeleiders een uitgelezen kans om in korte tijd, op een vooral praktische wijze, je vaardigheden te vergroten. De leeropbrengst: toepasbare basisbagage om al de volgende dag effectiever te kunnen begeleiden. Dit aanbod is gemaakt om met NLP iets concreet te doen in je dagelijks werk. Met relatief simpel toepasbare vaardigheden.

Lees meer en schrijf je tijdig in (per lopende maand is er een maximum aan pakketten) »