Verbazing en ongeloof. Dat zijn nog steeds vaak reacties op de uiteindelijke conclusie dat een leerling in een burn-out terecht is gekomen. Burn-out is toch alleen iets voor (jong)volwassenen? Niets is minder waar. Cijfers liegen niet. Onderzoeken van het Trimbosinstituut en het vierjaarlijkse HBSC-onderzoek waarschuwen voor een te hoog stressniveau bij leerlingen van zowel basis- als voortgezet onderwijs. RIVM-onderzoek (juni 2024) geeft aan dat een derde van alle middelbare scholieren vaak tot zeer vaak gestresst raken. Stress is een destructieve voedingsbodem van burn-out.
Wat verstaan we onder een burn-out? Uiteindelijk is het een mentale uitputtingstoestand met fysieke gevolgen. Studies wijzen uit dat de zogenaamde school burn-out een geografisch wijdverspreid fenomeen is, ongeacht culturele achtergrond of onderwijsbeleid. Alle studies geven aan dat meisjes meer burn-out klachten hebben dan jongens. Burn-out klachten hangen samen met een toename van internaliserende problemen, zoals angst en depressie, somatische symptomen en een hoger risico op suïcidaliteit (Santegoeds/Walburg).
Dit symposium wil de aandacht vestigen op een onderschat en vaak niet gezien probleem bij leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs en ROC’s. Dat is van groot belang. We weten dat een niet herkende en begeleide burn-out zich op termijn, in veel gevallen, ontwikkelt tot een gegeneraliseerde angststoornis, depressie of ‘thuiszitters’.
Programma
12.45u | Inloop met een broodjesbuffet |
13.30u | Welkom en inleiding op het programma Marleen Postma, middagvoorzitter |
13.35u | Burn-out onder leerlingen, inleiding Ard Nieuwenbroek |
14.15u | Mijn ontmoetingen in school met leerlingen en ouders die worstelen met een burn-out Patty Tham |
15.00u | Koffie- en theepauze |
15.20u | Burn-out bij leerlingen: een ongezien en sluimerend gevaar voor hun toekomst! Bram Bakker |
16.00u | Contextuele begeleiding van leerlingen met een burn-out: basis van duurzaam succes Ard Nieuwenbroek |
16.40u | Feestelijke uitreiking van het eerste boek: ‘Burn-out bij kinderen en jongeren’ |
Over de sprekers:
Marleen Postma:
Mede-eigenaar van OrthoHulp en contextueel hulpverlener
Ard Nieuwenbroek:
Mede-eigenaar van OrthoHulp, contextueel therapeut, trainer, spreker en auteur van inmiddels 41 boeken rond het thema ‘leerlingbegeleiding’.
Patty Tham:
Leerlingbegeleider en ondersteuningsexpert op het Lorenzlyceum in Arnhem. Werkzaam als jongerencoach in haar eigen praktijk.
Bram Bakker:
Voormalig psychiater, die zijn vak vrijwillig heeft verlaten maar inmiddels ‘bevrijd’ zeer actief is in de Balanskliniek, in vele tv-programma’s en het schrijven van bestsellers. Met als laatste publicatie ‘Verslaafd aan geld’.
Wat levert dit symposium je op?
- Kennis, herkenning en begeleidingshandvatten in het omgaan met leerlingen die met een burn-out worstelen
- Na afloop het kersverse boek ‘Burn-out bij kinderen en jongeren’ (Ard Nieuwenbroek en Judith Kimenai, uitgeverij ACCO)
Voor wie is dit symposium bedoeld?
- Intern-/ambulant begeleiders/ zorgcoördinatoren
- Leerlingbegeleiders
- Jeugdzorgwerkers
- Maatschappelijk werkers
- Leerkrachten basis-, voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs
- Mentoren
Jouw bijdrage
Jouw bijdrage bedraagt € 225,00. Dit is inclusief het nieuwe boek, een broodje vooraf, koffie/thee en een drankje na afloop.
Schrijf je vijf deelnemers tegelijk in via één aanmeldformulier dan is de vijfde deelnemer gratis!
Er is plaats voor maximaal 125 live deelnemers.
Plaats en tijd
Aristo, Utrecht/Lunetten
woensdag 20 november 2024
13.30 uur – 16.30 uur
Dit symposium is ook online te volgen via een livestream. Het boek wordt de volgende dag naar je toegestuurd. De kosten voor online-deelname bedragen € 125,00 per deelnemer.