Trainingen en symposium
Ard Nieuwenbroek verzorgt trainingen en een symposium rond verschillende thema’s. Dat doet hij vanuit OrthoHulp en via het Centrum voor Educatie en Supervisie (CES).
Symposium
Middagsymposium 'Burn-out onder leerlingen: een onderschatte sluipmoordenaar'
Verbazing en ongeloof. Dat zijn nog steeds vaak reacties op de uiteindelijke conclusie dat een leerling in een burn-out terecht is gekomen. Burn-out is toch alleen iets voor (jong)volwassenen? Niets is minder waar. Cijfers liegen niet. Onderzoeken van het Trimbosinstituut en het vierjaarlijkse HBSC-onderzoek waarschuwen voor een te hoog stressniveau bij leerlingen van zowel basis- als voortgezet onderwijs. RIVM-onderzoek (juni 2024) geeft aan dat een derde van alle middelbare scholieren vaak tot zeer vaak gestresst raken. Stress is een destructieve voedingsbodem van burn-out.
Dit symposium wil op een praktische manier de aandacht vestigen op een onderschat en vaak niet gezien probleem bij leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs en ROC’s. Dat is van groot belang. We weten dat een niet herkende en begeleide burn-out zich op termijn, in veel gevallen, ontwikkelt tot een gegeneraliseerde angststoornis, depressie of ‘thuiszitters’.
Met als gerenommeerde sprekers:
Ard Nieuwenbroek, Patty Tham en Bram Bakker
Het Middagsymposium is op woensdag 20 november 202 in Aristo, Utrecht/Lunetten van 13.30 uur – 16.45 uur.
Internationaal symposium 'Elviskinderen begeleiden' groot succes!’
Op 30 november was het zover: ruim 160 deelnemers waren in Zaltbommel (of online) getuige van ons internationaal middagsymposium over Elviskinderen. De kinderen die worden geboren na het overlijden (of miskraam) van een eerdere broer of zus. Die middag is een eerste grote stap geweest rond dit thema.
Lees verder »
Lees verder »
Trainingen vanuit OrthoHulp
Opleiding:
Vierdaagse opleiding tot faalangsttrainer
Ieder onderzoek wijst het weer uit: ruim 12% van alle leerlingen in het onderwijs lijden aan faalangst. Ze presteren onder hun niveau. Soms sociaal, vaak ook cognitief. In het onderwijs is het inmiddels gebruikelijk om deze jongeren de noodzakelijke aandacht te geven. Niet alleen binnen lesverband maar ook in het geven van een gerichte faalangsttraining binnen de schoolmuren. In groepsverband, omdat dit betere resultaten geeft dan individuele begeleiding. De opleiding vindt plaats in Zaltbommel.
Meer informatie en inschrijven »
Meer informatie en inschrijven »
Trainingen:
Tweedaagse training ‘Tussen thuis en school’
Iedere leerling heeft ouders. Al of niet gescheiden, in leven, bekend of onbekend. Als school heb je altijd met ouders te maken. Niet alleen op ouderavonden. In de individuele begeleiding van leerlingen spelen ouders, al of niet op de achtergrond, een zeer belangrijke rol. Soms is dat lastig. Soms helpend. In het boek ‘Tussen thuis en school’ wordt de dynamische driehoek geïntroduceerd. Een driehoek tussen leerling, ouders en begeleider. Het is de basis van elke succesvolle en duurzame begeleiding. Deze tweedaagse training geeft je, naast inzicht, vooral praktische handvatten hoe je als begeleider deze dynamische driehoek kunt inzetten voor een effectieve begeleiding. De training wordt gegeven door drs. Ard Nieuwenbroek in Zaltbommel van 10.00 – 16.00 uur.
Meer informatie en inschrijven »
Meer informatie en inschrijven »
Hoe help ik mijn faalangstig kind? (online)
Ortho Hulp heeft met faalangst-expert Ard Nieuwenbroek een pakkende beeldopname gemaakt. Hij geeft ouders hierin heldere antwoorden op de vraag wat faalangst is, en hoe ze dat bij hun kind kunnen herkennen. In deze unieke opname krijgen ouders uiteraard ook volop tips hoe ze hun faalangstige kinderen thuis het best kunnen begeleiden.
Masterclasses & themadagen:
Masterclass 'Automutilerende & Suïcidale Leerlingen'
Iedere school kent ze: leerlingen die zichzelf krassen. Zelfverwonding, of automutilatie, kan vele vormen aannemen: van krassen en ergens tegenaan slaan, tot zichzelf snijden of branden. Dit gedrag kan verband houden met recente gebeurtenissen of ervaringen uit het verleden. Een intensere vorm van automutilatie zien we als jongeren suïcidaal zijn. Een levensbedreigende situatie die serieuze aandacht vraagt. Deze themadag geeft je in een dag antwoord op vele vragen. Hoe groot is het probleem eigenlijk? Waarom gaan leerlingen tot automutilatie over? Hoe herken je vroegtijdig dat jongeren suïcidaal zijn? Wat kun je als school het beste doen, en soms ook ‘niet doen’? En natuurlijk is er ruime voor oefenen. Deze praktische masterclass vindt plaats in Zaltbommel. Er is per datum plaats voor maximaal 16 deelnemers.
Meer informatie en inschrijven »
Meer informatie en inschrijven »
Masterclass 'Oud zeer bij jongeren'
Veel jongeren dragen traumatische gebeurtenissen van vroeger met zich mee. Misschien nog wel meer jongeren lijden onder het gevoelsarme klimaat waarin ze opgroei(d)en, de beperkte emotionele beschikbaarheid van hun ouders, en een gebrek aan knuffels en complimenten. In deze Masterclass wil Bram Bakker zijn persoonlijke ervaringen delen. Daarnaast vertelt hij het verhaal van jongeren waarmee hij heeft gewerkt en deelt hij feitelijke kennis rond de begrippen trauma en affectieve verwaarlozing. Met daarin speciale aandacht voor de rol van het lichaam bij mentale processen. Deze masterclass vindt plaats in Zaltbommel. Er is plaats voor maximaal 20 deelnemers.
Meer informatie en inschrijven »
Meer informatie en inschrijven »
Masterclass 'Contextuele Methodieken'
Methodieken in de hulpverlening worden meestal gezien als min of meer strak geprotocolleerde stappen die de hulpverlener zijn hulpvrager aanbiedt. Zoals bij sommige cognitief georiënteerde benaderingen gebeurt, waarbij de hulpverlener in een vooraf vastgelegd strak schema een aantal technieken op een vaste manier aanbiedt. Niet dat hierdoor de cognitieve therapieën minder waardevol zouden zijn, maar zo’n strak vastgelegde methodiek is niet effectief om de contextuele benadering een kans te geven. Bij contextuele methodieken wordt het accent verlegd; het planmatig handelen is een middel en geen doel. Dynamiek in dienst van de hulpvrager en niet in dienst van de hulpgever. De Masterclass vindt plaats bij de Poorterij in Zaltbommel. Er is plaats voor maximaal 16 deelnemers.
Meer informatie en inschrijven »
Meer informatie en inschrijven »